Agnieszka PerczykW swojej pracy jestem inicjatorem wielu działań, które realizuję w formie projektów. Zależy mi na pogłębieniu i usystematyzowaniu mojej wiedzy w tym zakresie i dlatego zdecydowałam się na studia EMBA – Project Management. Największą ich wartością jest możliwość zderzenia swoich doświadczeń z doświadczeniami innych. Dlatego też zajęcia, w ramach których możemy dzielić się tymi umiejętnościami, są dla mnie najbardziej cenne.
dyrektor oddziału, Santander Bank Polska SA, absolwentka studiów EMBA - Project Management w WSB we Wrocławiu
Program składa się z 13 modułów, w trakcie których uczestnicy zdobywają kompleksową wiedzę w dwóch obszarach: General Management oraz Project Management.
Program MBA kierujemy do:
- kadry menedżerskiej średniego i wyższego szczebla mających doświadczenie w pracy z projektami,
- project menedżerów,
- liderów zespołów projektowych.
Organizacja studiów
Studia trwają 1,5 roku. Program obejmuje łącznie:
- 3 semestry,
- dwa bloki tematyczne:
– General Management,
– Project Management.
Harmonogram
Aktualny harmonogram zajęć znajduje się tutaj.
I i II semestr
W trakcie dwóch pierwszych semestrów uczestnicy realizują moduły z zakresu General Management obejmujące 6 obszarów:
- komunikacja,
- otoczenie biznesowe,
- HR,
- finanse przedsiębiorstw,
- strategia,
- moduły do wyboru.
III semestr
W trzecim semestrze zajęcia prowadzą eksperci z EY Academy of Business. Są to moduły specjalistyczne związane z zarządzaniem projektami:
- podstawy planowania i harmonogramowania projektów,
- zarządzanie ryzykiem w projekcie,
- zarządzanie zespołem projektowym,
- nadzorowanie realizacji projektu – metoda łańcucha krytycznego (CCPM),
- zarządzanie portfelem projektów,
- zwinne metody w prowadzeniu projektów,
- diagnostyka organizacyjna w projekcie – narzędzia myślowe (thinking tools).
Zajęcia z trenerami z EY Academy of Business obejmują: przekrój metodyk zarządzania projektami, zbiór najlepszych praktyk, narzędzi i rekomendowanych rozwiązań dla członków zespołów projektowych. Uczestnicy poznają dominujące światowe standardy zarządzania projektami: PMI®, Prince2®, CCPM, Agile oraz rozwiązania hybrydowe. Nauczą się również dobierać podejścia projektowe w zależności od typu planowanego i realizowanego projektu oraz celów projektu.
Po zaliczeniu bloku modułów specjalistycznycych oraz obronie pracy końcowej, uczestnicy otrzymują potwierdzenie kompleksowych kwalifikacji z obszaru zarządzania projektami w postaci tytułu Certyfikowanego Project Managera EY Academy of Business.
Metody kształcenia
- Cały program ma formułę interaktywnych warsztatów i intensywnej współpracy z trenerami – praca nad projektami realizowana jest w trakcie trzeciego semestru studiów.
- zajęcia prowadzone są w sposób interaktywny i obejmują one: analizy ciekawych przypadków, pracę indywidulaną i grupową nad wybranymi case studies, dyskusje oraz symulacje zadań zespołowych.
- prace końcowe pisane są w oparciu o realne projekty zaczerpnięte z własnego otoczenia biznesowego.
Zasady zaliczenia studiów
Zaliczenie studiów polega na uzyskaniu pozytywnej oceny z:
- wszystkich modułów z obszaru General Management,
- gry strategicznej Marketplace,
- egzaminu kończącego pierwszy rok studiów,
- obrony indywidualnej pracy końcowej po ukończeniu modułu Project Management.
Elementem warunkującym jest frekwencja na zajęciach w wymiarze min. 80%.
Prestiżowy dyplom
Absolwenci studiów otrzymują:
- świadectwo ukończenia studiów podyplomowych Executive MBA – Project Management,
- dyplom Executive MBA – Project Management,
- tytuł Certyfikowanego Project Managera EY Academy of Business (po zaliczeniu trzeciego semestru).
ORGANIZACJA
Orientation Day (8 godz)
Zjazd wprowadzający o charakterze informacyjno-integracyjnym. Celem spotkania jest wprowadzenie uczestnika w proces studiowania na studiach MBA. Uczestnicy zapoznają się z procesem dydaktycznym i organizacją roku akademickiego. Część integracyjna ma charakter warsztatowy. Jej zadaniem jest przełamanie barier, zbudowanie grupy, co przełoży się na korzyści płynące z networkingu.
KOMUNIKACJA (32 godz.)
Komunikacja menedżerska (16 godz.)
Najważniejszym procesem w każdej firmie jest komunikacja. Od niej zależy motywacja i satysfakcja pracowników, atmosfera pracy, skuteczność operacyjna i biznesowa, zadowolenie klientów i kontrahentów. Menedżer, który zrozumie, jaką kluczową rolę w zarządzaniu odgrywa komunikacja oraz zdobędzie odpowiednie umiejętności w tym zakresie, może zbudować silną organizację, bazującą na lojalnym zespole i realizującą ambitne cele. W ramach modułu uczestnicy nabędą wiedzę i umiejętności z zakresu aktywnego słuchania, precyzyjnego przekazywania informacji oraz przekazywania informacji zwrotnych współpracownikom. Po zakończeniu modułu uczestnicy będą potrafili:
- stosować techniki przekazywania informacji zwrotnych
- moderować spotkanie ze współpracownikami lub partnerami biznesowymi
- stosować techniki aktywnego słuchania i precyzyjnego przekazywania informacji
- rozpoznawać bariery komunikacyjne.
Wystąpienia publiczne / Hybrydowa komunikacja lidera (moduł online) (16 godz.)
Skuteczny lider to skuteczny mówca. Hybrydowa Komunikacja Lidera to sprawdzone techniki przygotowania i dostarczenia skutecznego przekazu – w wirtualnym i realnym świecie – który trafia do mózgu odbiorcy i wpływa na jego decyzje. Hybrydowe i wirtualne środowisko pracy to niesamowite pole do wyróżnienia i zwiększonej efektywności. Każde spotkanie to szansa, by idea została zauważona, zapamiętana i wzbudziła zaangażowanie. Po zakończeniu modułu uczestnik będzie potrafił:
- efektywnie przygotować się do publicznej wypowiedzi,
- wzbudzać i utrzymać zainteresowanie i motywację odbiorców – przez 45 minut i przez 4 godziny,
- wyróżnić swój temat i spotkanie z tłumu innych,
- korzystać z pomocy wizualnych,
- przekonać do swoich racji i zainspirować publiczność.
OTOCZENIE BIZNESOWE (48 godz.)
Otoczenie prawne (16 godz.)
Zajęcia umożliwiają uczestnikom rozumienie głównych zasad i prawidłowości funkcjonowania biznesu w otoczeniu prawnych uwarunkowań prowadzenia działalności gospodarczej. Uczestnicy poznają zasady podejmowania i prowadzenia działalności gospodarczej oraz zawierania i wykonywania umów w obrocie gospodarczym. Na podstawie zdobytych w trakcie zajęć umiejętności uczestnicy będą mogli samodzielnie dokonać wyboru adekwatnej dla danego przypadku formy prowadzenia konkretnej działalności gospodarczej oraz dokonać analizy stosunków zobowiązaniowych w obrocie gospodarczym. Po jego zakończeniu uczestnicy będą potrafili:
- krytycznie oceniać otoczenie biznesowe, w którym funkcjonuje firma
- dokonać krytycznej analizy aktu prawnego powołującego przedsiębiorcę (osobę prawną lub jednostkę organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej)
- dokonać analizy praw i obowiązków umowy cywilnoprawnej
- dokonać prawidłowego wyboru zabezpieczenia konkretnej umowy.
Otoczenie ekonomiczne (16 godz.)
Skuteczne prowadzenie firmy jest uzależnione od prawidłowego zrozumienia czynników mikro- i makroekonomicznych. Zajęcia kształtują u uczestników orientację w zakresie podstawowych współczesnych ekonomicznych problemów globalnych i ich korelacji z prowadzeniem działalności gospodarczej, a także umiejętności formułowania samodzielnych opinii na ten temat. Po jego zakończeniu uczestnicy będą potrafili:
- przeprowadzać analizy biznesowe z perspektywy mikroekonomicznej i makroekonomicznej
- analizować współczesne problemy ekonomiczne i ich wpływ na prowadzenie działalności gospodarczej
- analizować i szacować popyt rynku na towary i usługi.
Ekonomia menedżerska (16 godz.)
Zajęcia obejmują przegląd podstawowych koncepcji i metod stosowanych przez menedżerów przy dokonywaniu analizy ekonomicznej. Na jego podstawie uczestnicy będą dokonywać analizy efektywności funkcjonowania firmy. Po jego zakończeniu uczestnicy będą potrafili:
- przeprowadzać analizy ekonomiczne umożliwiające optymalne wykorzystanie zasobów
- prowadzić szczegółowe analizy konkretnych elementów otoczenia biznesowego w odniesieniu do swojej organizacji.
HR (32 godz.)
Rola sił HR we wsparciu biznesu (16 godz.)
Zajęcia mają na celu zrozumienie roli HR w organizacji. Uczestnicy mają okazję zaplanować zmianę kultury organizacyjnej w odniesieniu do realnych przypadków biznesowych, a także uczą się, że siły HR-owe w organizacji mają realny wpływ na funkcjonowanie biznesu. Moduł umożliwia podzielenie się inspiracjami z zakresu zarządzania kapitałem ludzkim. Większa część zajęć jest prowadzona metodologią Design Thinking. Po zakończeniu modułu uczestnicy będą znali:
- kompetencje efektywnego HR-u
- rolę współpracy na linii HR - biznes
- wartość kultury organizacyjnej we wsparciu realizacji celów biznesowych oraz budowaniu zaangażowania pracowników
- rodzaje strategii personalnych i wspierających ich HR Road Map
- mierniki w obszarze HR.
- rekrutację i selekcję kandydatów do pracy - trening pytań rekrutacyjnych
- dobór narzędzi zarządzania zespołem w zależności od dojrzałości i motywacji pracowników
- piramidę zaufania do pracowników - jak delegować zdania
- rozmowę roczną (oceniającą, rozwojową)
- elementy coachingu
- rozmowę ze zwalnianym pracownikiem.
FINANSE PRZEDSIEBIORSTW (32 godz.)
Źródła finansowania (16 godz.)
Celem bloku jest omówienie technik i sposobów pozyskiwania kapitału na działalność gospodarczą. W ramach poruszanych zagadnień szczególną rolę odgrywa przekazanie wiedzy i kształtowanie umiejętności związanych
z mechanizmami ekonomicznymi i organizacyjnymi pozyskiwania źródeł finansowania z uwzględnieniem aktualnych uwarunkowań prawnych. Efektem modułu jest podnoszenie kompetencji w zakresie:
- specyfiki źródeł finansowania działalności gospodarczej
- analizy i oceny kosztów pozyskiwania kapitału
- doboru odpowiednich źródeł do realizacji projektów biznesowych.
Analiza wiarygodności finansowej (8 godz.)
W czasie zajęć uczestnicy zdobywają wiedzę z zakresu narzędzi umożliwiających ocenę sytuacji finansowej przedsiębiorstwa. Szczególnie istotną kwestią jest rozwój umiejętności wykorzystania poznanych narzędzi poprzez studia przypadków i analizę rzeczywistych przedsięwzięć biznesowych. Po zakończeniu uczestnicy będa potrafili:
- pozyskiwać informacje finansowe z otoczenia biznesowego
- wykorzystywać narzędzia do oceny wiarygodności finansowej przedsiębiorstwa
- czytać informacje finansowe
- podejmować decyzje przekładające się na wyniki finansowe.
Ocena efektywności inwestycji (8 godz.)
Decyzje finansowe w zakresie inwestycji podejmowane w organizacjach biznesowych przez liderów na kierowniczych stanowiskach w istotny sposób przekładają się na działanie całego przedsiębiorstwa. W trakcie zajęć uczestnicy zdobywają doświadczenie przydatne w analizie i ocenie planowanych jak i realizowanych projektów inwestycyjnych,. Po zakończeniu modułu uczestnicy będą potrafili:
- oceniać stopę zwrotu i analizować ryzyko związane z rozwojem przedsiębiorstwa i podejmowaniem decyzji inwestycyjnych
- określić wpływ podejmowanych decyzji na wartość firmy.
STRATEGIA (32 godz.)
Zarządzanie strategiczne (16 godz.)
Podczas realizacji modułu uczestnicy analizują czynniki otoczenia i wnętrza organizacji, które sprzyjają rozwojowi lub go zakłócają, stanowiąc główny problem top managementu w firmach. Po zakończeniu modułu uczestnicy będą potrafili:
- przeprowadzić analizę efektywności strategii przyjętej przez organizację
- połączyć instrumenty i koncepcje przedstawione podczas poprzednich modułów przy wykorzystaniu internetu, opierając się na przeprowadzonej symulacji biznesowej
- przygotowywać prezentacje biznesowe w oparciu o najnowsze trendy.
Symulacyjna gra menedżerska (16 godz.)
W ramach modułu Zarządzanie strategiczne uczestnicy biorą udział w grze Marketplace, w której ćwiczą podejmowanie decyzji strategicznych i taktycznych podobnych do tych, jakie muszą zostać podjęte przez zarząd każdej nowo utworzonej firmy. Największym wyzwaniem w grze - tak jak i w świecie rzeczywistym - jest konieczność ciągłego dokonywania wielu decyzji strategicznych i taktycznych równocześnie. Nie można odkładać decyzji o kampanii reklamowej czy rozwoju rynku w czasie podejmowania decyzji o wysokości ceny produktu. Uczestnik staje przed problemem współzależności różnych opcji decyzyjnych związanych z daną tematyką, ale również zależności pomiędzy różnymi obszarami decyzyjnymi.
Procesowi decyzyjnemu zawsze towarzyszy niepewność. Uczestnicy przekonają się jednak, że można zredukować tę niepewność, opierając swoje decyzje o wyniki decyzji z przeszłości. Mogą potem dokonywać korekt, tak więc można sobie radzić nawet z wątpliwymi decyzjami (sądy dotyczące przeszłości są o wiele trafniejsze niż przewidywania dotyczące przyszłości).
Materiały szkoleniowe dostępne w trakcie zajęć zawierają poglądowe omówienie decyzji, które uczestnik musi podjąć. Pomogą one zapoznać się z każdym etapem procesu decyzyjnego.
MODUŁY DO WYBORU (16 GODZ.).
Uczestnicy mogą wybrać dwa moduły z poniższych. W programie studiów znajdą się te moduły, które zostały wybrane większością głosów.
- Jak zbudować mentalny mistrzowski zespół i być nieformalnym liderem
- Design Thinking & Praktyka Zarządzania
- W co grają ludzie - osobowość lidera
- Zarządzanie biznesem międzynarodowym.
Moduł 1
Podstawy planowania i harmonogramowania projektów (16 godz.)
Zagadnienia
1. Przekrój metodyk i podejść:
- Definicja projektu, projekto-procesu i portfela projektów.
- Uwarunkowania skutecznego zarządzania projektami. Etapy procesu zarządzania projektami.
- Praktyczne wnioski z implikacji metodyk i podejść: TLS (Theory of Constraints, Lean i Six Sigma) prowadzące do podniesienia efektywności zarządzania projektami w organizacji.
- Omówienie dominujących światowych standardów zarządzania projektami i ich podstawowe założenia metodologiczne: PMI®, Prince2®, CCPM, Agile. Uwarunkowania skuteczności i wnioski
z wdrożenia. Rozwiązania hybrydowe.
2. Planowanie projektów:
- Definiowanie celów projektu. Definicja celu głównego, celów szczegółowych, celów dodatkowych. Opis i parametryzacja celów. Piramida celów – poszukiwanie i eliminacja sprzeczności oraz asynchroniczności w procesie definiowania celów.
- Trójkąt projektowy: zakres, czas i zasoby. Definiowanie rozwiązań alternatywnych. Ocena i wybór rozwiązania dominującego. Tworzenie karty (rejestru) zgłoszenia projektu.
- Analiza produktów projektu – definicja wymiernych rezultatów realizacji projektu. Definiowanie kryterium odbioru produktów projektu. Weryfikacja poprawności przyjętych założeń z zastosowaniem matrycy cel/produkt.
- Definiowanie zadań w projekcie z wykorzystaniem narzędzia WBS (Work Breakdown Structure). Definicja poziomów i kryteriów poprawności WBS. Definicja właściwego poziomu szczegółowości opisu zadań w WBS.
- Definiowanie sieci projektu. Omówienie typów relacji pomiędzy zadaniami (zakończ-rozpocznij, zakończ-zakończ, rozpocznij-rozpocznij, rozpocznij-zakończ). Ocena zasadności stosowania wybranych relacji pomiędzy zadaniami. Uwarunkowania skutecznego wykorzystywania zadań zbiorczych w planowaniu projektu.
- Kalkulacja czasochłonności zadań w projekcie. Różnica pomiędzy czasochłonnością a pracochłonnością. Różnica pomiędzy czasochłonnością ambitną
a bezpieczną. Uwarunkowania skutecznej wyceny czasochłonności w projekcie. - Definiowanie etapów w projekcie. Rola etapowania w zarządzaniu projektami. Uwarunkowania skutecznego wykorzystywania etapów w zarządzaniu projektami i raportingu zarządczym.
- Definiowanie kamieni milowych w projekcie. Rola kamieni milowych w zarządzaniu projektem. Uwarunkowania skutecznego wykorzystywania kamieni milowych w projekcie. Wady i zalety zastosowania kamieni milowych
w zarządzaniu projektami. - Definiowanie zadań z ograniczeniem w projekcie. Rola zadań z ograniczeniem w projekcie. Typy ograniczeń w definiowaniu zadań w projekcie. Uwarunkowania skutecznego wykorzystywania zadań z ograniczeniem w projekcie. Uwarunkowania skutecznego przeplanowania projektu z uwzględnieniem wpływu zadań z ograniczeniem.
- Definiowanie ścieżki krytycznej w projekcie. Rola i znaczenie ścieżki krytycznej w zarządzaniu projektem. Metoda tworzenia kolejnych wersji planu
w przypadku, gdy ścieżka krytyczna nie spełnia warunków terminu ostatecznego projektu. - Dokumentacja procesu planowania. Tworzenie indywidualnych kart projektu. Zasady archiwizowania, wersjonowania, modyfikowania kart projektu. Zastosowanie i wykorzystanie dokumentów w efektywnym zarządzaniu projektami.
Po ukończeniu warsztatu uczestnicy będą potrafili:
- zdefiniować cele projektu
- stworzyć kartę zgłoszenia projektu
- zdefiniować zadania w projekcie za pomocą WBS
- zbudować sieć projektu
- zdefiniować kamienie milowe w projekcie
- harmonogramować projekt wg ścieżki krytycznej
- zarządzać dokumentacją projektową.
Moduł 2
Zarządzanie ryzykiem w projekcie (8 godz.)
Zagadnienia
- Definicja ryzyka. Co jest, a co nie jest ryzykiem projektu. Założenia projektowe a ryzyka.
- Ryzyka pozytywne i negatywne.
- Proces analizy ryzyka. Kiedy należy wykonać analizę ryzyka i dlaczego.
- Rodzaje ryzyk: operacyjne/biznesowe, czyli przed czym powinniśmy zabezpieczyć projekt.
- Ryzyka systemowe i projektowe. Jak je odróżnić. Konsekwencje pomyłki.
- Macierz ryzyk – metoda na wybranie najbardziej istotnych zagrożeń dla projektu.
- Miary ryzyka: wpływ i prawdopodobieństwo.
- Metoda ilościowa i jakościowa pomiaru ryzyk – kiedy którą wybrać.
- Strategie zarządzania ryzykiem – kiedy którą zastosować.
- Rejestr ryzyk, czyli przekształcenie analizy w ciągły proces zarządzania ryzykiem w projekcie.
Uczestnicy przeprowadzą analizę ryzyka przykładowego projektu i zmodyfikują wcześniej przygotowany harmonogram o wyniki swojej pracy.
Po ukończeniu warsztatu uczestnicy będą potrafili:
- przeanalizować projekt pod kątem możliwych do wystąpienia ryzyk,
- wybrać ryzyka najbardziej istotne z punktu widzenia realizowanego celu projektu,
- wybrać właściwą strategię dla ryzyka,
- zaktualizować projekt o działania zabezpieczające i minimalizujące wpływ ryzyk na efekt projektu,
- przygotowywać i aktualizować rejestr ryzyk.
Moduł 3
Nadzorowanie realizacji projektu – metoda łańcucha krytycznego (CCPM) (8 godz.)
W trakcie szkolenia zostaną zaprezentowane narzędzia informatyczne wspierające zarządzanie projektami metodą łańcucha krytycznego.
Zagadnienia
- Ewolucja metod zarządzania projektami: Wykres Gantta, PERT, ścieżka krytyczna, łańcuch krytyczny. Podobieństwa i różnice.
- ToC a CCPM. 5 kroków POOGI w zarządzaniu projektami.
- Psychologiczne przyczyny opóźnień projektów: syndrom studenta, syndrom Parkinsona, kotwiczenie.
- Techniczne przyczyny opóźnień projektów: duża wielozadaniowość, punkty integracji, współdzielenie zasobów.
- Planowanie zadań ASAP i ALAP. Zalety i wady - którą metodę kiedy zastosować.
- Wykorzystanie statystyki do skrócenia planowanego czasu trwania zadania. Czas brutto a czas netto. Bufor zadania a bufor projektu.
- Przygotowanie harmonogramu do zarządzania metodą łańcucha krytycznego.
- Bufor projektu. Metody wyliczenia długości buforów. Sposób wstawiania buforów do harmonogramu. Bufory zasilające.
- Bufor zasobów. Wyznaczenie zasobu ograniczającego. Przygotowanie harmonogramu zasobu.
- Harmonogram zewnętrzny podwykonawcy a łańcuch krytyczny.
Po ukończeniu warsztatu uczestnicy będą potrafili:
- zdecydować, który projekt powinien być zarządzany metodą łańcucha krytycznego (CCPM),
- przygotować, a następnie nadzorować projekt metodą CCPM,
- dostosować harmonogram projektu do specyfiki tej metody nadzoru,
- zarządzać niepewnością w projekcie,
- zarządzać głównymi przyczynami opóźnień projektów,
- skutecznie prowadzić spotkania statusowe,
- zadawać właściwe pytania na etapie nadzoru projektu,
- wybrać właściwe narzędzie do zarządzania projektami metodą łańcucha krytycznego.
Moduł 4
Zwinne metody w prowadzeniu projektów (16 godz.)
Zagadnienia
1. Wprowadzenie do Agile Project Management
- Z jakich powodów powinniśmy zmienić sposób naszej pracy?
- Dlaczego używać agilePM?
- Jak Lean Agile wpływa na lepsze rezultaty?
- Czy do wszystkich projektów można używać agilePM?
- Kto używa agilePM i jak tego używa?
2. AgilePM w organizacji
- Agile Manifesto dla biznesu.
- Wartości – Tradycyjne zarządzanie i porównanie do Agile.
- Filary agilePM.
- Agile Project Management i Scrum.
3. Proces agilePM
- Zarządzanie zakresem w agilePM.
- Estymowanie i kontrola.
- Podsumowanie.
4. Zarządzanie przepływem zadań KANBAN
- Do jakich projektów stosujemy metodę KANBAN.
- Lean Management w projektach. Zamiana PULL na PUSH. Just-in-time. Muda.
- Korzyści z zastosowania kanbana. Zasady dobrego kanbana. Reguły pracy na kanbanie.
- Zarządzanie ilością pracy w toku (WIP). Zmniejszenie wielozadaniowości. Eliminacja przełączeń między zadaniami.
- Wizualizacja wszystkich zadań projektowych i pozaprojektowych realizowanych przez zespół.
- Codzienny monitoring postępów. Cotygodniowe spotkania z klientem. Nadawanie priorytetów.
- Psychologiczny efekt wizualizacji przepływu pracy oraz pracy w toku.
- Dostosowanie narzędzia do własnych potrzeb. Podkolumny. Kryteria akceptacji. Wykorzystanie kolorów. Tory pływackie.
- Narzędzia służące do korygowania założeń kanbana. Wykres wypalania. Diagram skumulowanego przepływu. Proces ciągłego dostosowania kanbana.
Po ukończeniu modułu uczestnicy będą potrafili:
- rozpoznawać zadania i projekty, w których warto zastosować zwinne podejście,
- definiować wymagania biznesowe w sposób ułatwiający ich zmianę w trakcie realizacji projektu,
- zastosować podejście Agile w swoich projektach,
- budować zespół Agile i aktywnie w nim uczestniczyć w trakcie realizacji projektów,
- zdecydować, który projekt powinien być zarządzany metodą KANBAN,
- przygotować kanban przepływu pracy,
- określić zasady kanbana,
- zorganizować skuteczne spotkanie projektowe,
- dostosować kanbana do własnych potrzeb,
- korzystać z narzędzi ciągłego doskonalenia kanbana,
- wizualizować przepływ pracy i ograniczać ilość pracy w toku, co przyniesie korzyść w postaci zmniejszenia wielozadaniowości u członków zespołu projektowego.
Moduł 5
Diagnostyka organizacyjna w projekcie – narzędzia myślowe (thinking tools) (16 godz.)
Zagadnienia
- Co to są „narzędzia myślowe”? Ile ich jest? W jakim celu zostały stworzone? Kiedy je wykorzystywać?
- Dlaczego większość „dobrych pomysłów” na projekty związane z usprawnieniem działania firmy ma charakter „leczenia objawowego”?
- Dlaczego bardzo często naprawdę świetny pomysł jest odrzucany przez decydentów?
- Czy ludzie zawsze boją się zmian? Co to oznacza, że ludzie boją się zmian? Jakie pytania należy sobie zadać, planując jakąkolwiek zmianę? Jakie są poziomy oporu przed zmianą? W jaki sposób sobie z nimi radzić?
- W jaki sposób ustalić, że decydenci odpowiedzialni za wdrożenie jakiejś koncepcji są już gotowi do dyskusji na jej temat? Jak nie „spalić” dobrego pomysłu?
- Jak opracować diagram stanu obecnego (CRT – Current Reality Tree)?
- Jak wykorzystać diagram stanu obecnego do zbudowania porozumienia co do rzeczywistych przyczyn obserwowanych zjawisk i uzgodnienia tzw. kierunkowego rozwiązania?
- Dlaczego praktycznie każdy problem i związaną z nim decyzję można przedstawić jako konflikt?
- Dlaczego na co dzień usiłujemy rozwiązywać konflikty metodą szukania kompromisu?
- Dlaczego dla każdego problemu/decyzji istnieje potencjalnie przełomowe rozwiązanie (breakthrough solution)?
- Jak przygotować diagram konfliktu (ang. Cloud Diagram) i jak go użyć do odnalezienia przełomowego rozwiązania?
- Jak odnaleźć kluczowy konflikt każdej firmy (tzw. Master Cloud)?
- Jak wykorzystać „narzędzia myślowe” do poprowadzenia w organizacji dyskusji o źródłach problemów, jakie na co dzień obserwowane są przez wszystkich pracowników w różnych obszarach?
- Jak zidentyfikować ograniczenia w organizacji?
- Co zrobić w sytuacji, gdy znajomość przyczyn źródłowych nie przybliża nas do rozwiązania?
- Czym różni się problem od „sytuacji problemowej”?
- Co oznacza innowacyjne spojrzenie na sytuację problemową? Jak tego dokonać?
- Co to jest „rozwiązanie eleganckie”?
- Na czym polega technika „zmiany jakościowej”?
- Na czym polega technika „bezpośredniego otoczenia”
- Jak zorganizować pracę nad rozwiązywaniem sytuacji problemowej w sposób systematyczny?
- Jak przełożyć wyniki zastosowania narzędzi myślowych na portfel projektów, którego wdrożenie skutecznie usunie wszystkie ograniczenia?
Po ukończeniu warsztatu uczestnicy będą potrafili:
- samodzielnie poprowadzić prace nad diagnozą sytuacji w firmie przy zastosowaniu narzędzi myślowych,
- wybrać odpowiednie do danej sytuacji narzędzie myślowe,
- wykorzystać narzędzia myślowe do przeprowadzenia procesu podejmowania decyzji o wprowadzeniu zmian w firmie,
- wykorzystać narzędzia myślowe do identyfikacji ograniczeń w firmie oraz selekcji projektów, których wdrożenie skutecznie usunie te ograniczenia.
Moduł 6
Zarządzanie portfelem projektów (8 godz.)
Zagadnienia
- Rodzaje portfeli projektów.
- Różnice pomiędzy zarządzaniem projektem a zarządzaniem portfelem projektów - czy istnieją projekty całkowicie niezależne?
- Wybór parametru służącego do priorytetyzacji projektów.
- Efekt synergii wynikający z zarządzania portfelem projektów.
- Planowanie realizacji portfela projektów.
- Dostosowanie harmonogramu projektu do warunków środowiska wieloprojektowego.
- Wprowadzanie modyfikacji projektu bez zaburzania planu prac w pozostałych projektach.
- Nadzór nad realizacją projektów w środowisku wieloprojektowym.
- Narzędzia do zarządzania portfelem projektów.
- Biuro Projektów – na czym polega praca i czy zawsze jest potrzebne?
- Tworzenie efektywnego Biura Projektów.
Po ukończeniu warsztatu uczestnicy będą potrafili:
- zarządzać złożonym portfelem projektów,
- stworzyć portfel projektów,
- wyznaczyć i nadzorować międzyprojektową ścieżkę krytyczną,
- zarządzać niepewnością w środowisku wieloprojektowym,
- skutecznie koordynować prace wielu projektów,
- zbudować Biuro Projektów.
W trakcie zajęć uczestnicy poznają kilka programów informatycznych wspierających zarządzanie portfelem projektów.
Moduł 7
Zarządzanie zespołem projektowym (8 godz.)
Zagadnienia
- Struktura zespołu projektowego
- zarządzanie jako skuteczna forma realizacji zadań powierzonych zespołowi projektowemu
- zakresy kompetencji osób pełniących określone funkcje w zespole, przygotowanie merytoryczne, preferowane umiejętności, wzorce charakterologiczne
- różnice między kierowaniem a przywództwem, cechy dobrych kierowników zespołów, kluczowe aktywności kierowników zespołów
- relacje przełożony-podwładny, sposoby komunikowania, motywowanie, klaryfikacja celów, współpraca i monitoring działania
- rola członków zespołu w realizacji wspólnego celu, świadomość znaczenia powierzonych zadań dla powodzenia całego przedsięwzięcia, budowanie umiejętności całościowego spojrzenia na projekt
- Budowanie i rozwój zespołu projektowego.
Po ukończeniu warsztatu uczestnicy będą potrafili:
- oceniać wartość kapitału ludzkiego w kontekście skuteczności realizacji projektu
- podnosić efektywność działań indywidualnych i zespołowych
- wykorzystywać założenia zarządzania przez cele z wykorzystaniem potencjału indywidualnego i zespołowego
- wykorzystywać wiedzę na temat faz budowania i rozwoju zespołów projektowych
- rozumieć zależności zachodzących podczas procesu grupowego w zespole
- wzmacniać efekt synergii jako podstawową wartość pracy zespołowej
- korzystać ze schematów postępowania i zasad komunikowania w sytuacji kryzysowej
- wybierać optymalny styl zarządzania zespołem projektowym w zależności od przyjętej metodyki zarządzania projektem
- wykorzystywać różnorodne techniki motywowania członków zespołów projektowych.