Decyzja o wyborze studiów wynikała z potrzeby zdobycia kompleksowej wiedzy i umiejętności menadżerskich, niezbędnych do rozwoju zawodowego. A takie możliwości daje właśnie program studiów MBA. Wybór Uniwersytetu WSB Merito był przemyślaną decyzją, na którą wpływ miały m.in. renoma uczelni, wysoka pozycja wśród uczelni biznesowych w Polsce oraz wieloletnie doświadczenie w realizacji programów studiów MBA. Jednym z kluczowych elementów wpływających na podjęcie decyzji była także opinia absolwentów studiów MBA, którzy zgodnie potwierdzali, że jest to najlepsza inwestycja. Ponadto nie bez znaczenia jest również uzyskanie dyplomu potwierdzającego kwalifikacje, liczącego się w przestrzeni biznesowej. 

Emilia Sarnecka
uczestniczka studiów MBA w Poznaniu

Ideą studiów Master of Business Administration jest wykształcenie umiejętności strategicznego i globalnego spojrzenia na stan oraz funkcjonowanie przedsiębiorstwa zarówno w warunkach krajowych, jak i w środowisku międzynarodowym.   

Studia pozwalają na ugruntowanie wiedzy z zakresu prowadzenia i rozwijania biznesu.  

Program MBA kierujemy do: 

  • kadry menedżerskiej, dla której zdobycie wykształcenia kierunkowego jest konieczne w celu rozwoju kariery, 
  • osób, które potrzebują nabyć lub udoskonalić umiejętności menedżerskie przydatne w typowych sytuacjach biznesowych,  
  • osób na stanowiskach zarządczych, które nie mają wcześniejszego wykształcenia menedżerskiego i chcą zdobyć kompetencje właśnie w tym zakresie.

Studia trwają 2 lata. Program obejmuje łącznie: 

  • 320 godzin dydaktycznych,
  • 59 godzin pracy własnej na każdy z 19 modułów plus projekt menedżerski,
  • 70 godzin pracy własnej przewidzianej na realizację projektu menedżerskiego.

Zjazdy odbywają się średnio raz w miesiącu (w soboty i niedziele) i trwają 8 godzin dydaktycznych dziennie. 

Modułowy system nauczania 

Program podzielony został na 20 modułów, w tym projekt menedżerski, program realizowany jest podczas 20 zjazdów. 

Metody kształcenia

W procesie dydaktycznym wykorzystywane są praktyczne metody nauczania.   

Interaktywna forma zajęć

Wykłady uzupełniane są ćwiczeniami, warsztatami, studiami przypadków, treningami i symulacją biznesową, dzięki którym uczestnicy mogą na bieżąco weryfikować swoje umiejętności menedżerskie.   

Praca własna 

Studia MBA to w dużej mierze praca własna. Uczestnicy otrzymują od wykładowców bezpłatne materiały dydaktyczne (zarówno w wersji fizycznej, jak i online), niezbędne do przygotowania się do zajęć.

Język wykładowy

Wszystkie zajęcia prowadzone są w języku polskim według programu przygotowanego przez WSB Merito i zatwierdzonego przez Radę Programową i Franklin University.    

Zaliczenie 

Warunkiem ukończenia studiów jest: 

  • uzyskanie zaliczenia ze wszystkich modułów (formy zaliczenia to na przykład prace zaliczeniowe, egzaminy, projekty grupowe), 
  • uzyskanie pozytywnej oceny z projektu menedżerskiego i jego obrony 
  • 100% frekwencja uczestnika na zajęciach. 

 

 

 

 

 

Ekonomia

Głównym celem modułu jest prezentacja podstawowych mechanizmów rządzących funkcjonowaniem gospodarki rynkowej. Znajomość podstaw teorii ekonomii pozwoli uczestnikom lepiej zrozumieć zjawiska i procesy gospodarcze zachodzące w makrootoczeniu ekonomicznym firmy. Zajęcia nawiązują do realiów polskiej gospodarki, a zwłaszcza polskiej polityki gospodarczej. Opanowanie materiału prezentowanego na zajęciach i zawartego w rekomendowanych podręcznikach pozwoli zniwelować różnice w podstawowej wiedzy ekonomicznej wynikające z różnego wykształcenia akademickiego i wykonywanej pracy.

Przedmiotem modułu są następujące zagadnienia :

  • podstawowe pojęcia ekonomiczne
  • rachunek produktu krajowego
  • cykl koniunkturalny
  • budżet i polityka fiskalna
  • rynek pieniężny i polityka monetarna
  • bezrobocie
  • inflacja.

Po ukończeniu modułu uczestnicy będą potrafili:

  • zrozumieć zasady funkcjonowanie gospodarki rynkowej
  • analizować i interpretować zjawiska i procesy makroekonomiczne
  • identyfikować i oceniać skutki polityki gospodarczej państwa dla wybranego przedsiębiorstwa
  • korzystać z informacji ekonomicznych w mediach, a zwłaszcza interpretować wskaźniki makroekonomiczne
  • komunikować się, stosując profesjonalne słownictwo ekonomiczne.

Finanse dla menedżerów

Zajęcia w formie gry symulacyjnej (planszowo-excelowej) „Strategia”. Głównym celem modułu jest symulacja rzeczywistości biznesowej w zakresie planowania strategii rynkowej, jej realizacji, oceny oraz modyfikacji.

Przedmiotem modułu są następujące zagadnienia:

  • podstawowe sprawozdania finansowe
  • główne wskaźniki efektywności finansowej (KPI)
  • mechanizmy finansowania inwestycji (CAPEX)
  • układanie strategii inwestycyjnej
  • formułowanie planów i budżetów
  • cykl operacyjny i cykl konwersji w przedsiębiorstwie.

Po ukończeniu modułu uczestnicy będą potrafili:

  • wykonać analizę podstawowych sprawozdań finansowych: bilansu, rachunku zysków i strat oraz rachunku przepływów pieniężnych
  • zinterpretować podstawowe pojęcia finansowe, takie jak: marża, wyniki operacyjne (EBITDA, EBIT, EBT, EAT, RE), przychody ze sprzedaży (revenues), koszty operacyjne (OPEX), amortyzacja (depeciation and amortization), budżet inwestycyjny (CAPEX), gotówka operacyjna i inwestycyjna, gotówka wolna (free cash flow)
  • stosować w praktyce zagadnienia związane z kapitałem obrotowym oraz obrotowością należności i zobowiązań.

Rachunkowość finansowa

Głównym celem modułu jest zrozumienie istoty i zasad tworzenia bazy informacyjnej, wynikającej z obowiązku prowadzenia ksiąg rachunkowych i sporządzania sprawozdań finansowych jednostek, a także rozwinięcie umiejętności wykorzystywania rachunkowości do podejmowania operacyjnych i strategicznych decyzji finansowych.

Po ukończeniu modułu uczestnicy będą potrafili m.in.: 

  • zinterpretować dane finansowe
  • samodzielnie przeprowadzać analizy sprawozdań finansowych.

Prawo w biznesie

Głównym celem modułu jest przedstawienie zagadnień prawnych użytecznych w pracy menedżera, ze zwróceniem uwagi na aspekty praktyczne oraz wielość uwarunkowań oraz skutków prawnych decyzji menedżerskich z punktu widzenia różnych gałęzi prawa.

Przedmiotem modułu są następujące zagadnienia:

  • podmioty prawa i ich organizacja
  • podmioty gospodarcze
  • relacje prawne podmiotów gospodarczych z otoczeniem
  • procedury dokonywania czynności prawnych.

Po ukończeniu modułu uczestnicy będą potrafili:

  • uwzględniać w swojej działalności wieloaspektowość decyzji menedżerskich
  • powiązać kwestie ekonomiczne, organizacyjne, podatkowe i prawne przy podejmowaniu decyzji menedżerskich
  • uwzględniać możliwości prawne uczestnictwa poszczególnych podmiotów prawa w obrocie prawnym
  • stosować prawidłowe procedury nawiązywania i realizacji stosunków prawnych.

Prawo podatkowe 

Głównym celem modułu jest przybliżenie słuchaczom MBA problematyki w zakresie funkcjonowania pozarolniczej działalności gospodarczej w świetle polskiego systemu podatkowego, jak i rozbieżnościami uwypuklonymi w związku z integracją z Unią Europejską.

 

Analiza strategiczna przedsiębiorstwa

Głównym celem modułu jest praktyczne zapoznanie uczestników z wybranymi metodami analizy strategicznej oraz warunkami ich skutecznego zastosowania w procesie zarządzania strategicznego.

Przedmiotem modułu są następujące zagadnienia:

  • determinanty gospodarki rynkowej
  • konkurencja i konkurencyjność przedsiębiorstw
  • struktury podmiotowe rynku
  • etapy zarządzania strategicznego
  • wybrane metody analizy mikro- i makrootoczenia
  • łańcuch wartości i system wartości (konkurowanie „na wejściach” i „na wyjściach”)
  • kluczowe czynniki sukcesu
  • model struktury konkurencyjności przedsiębiorstwa
  • potencjał konkurencyjności (strategiczny)
  • instrumenty konkurowania
  • pozycja konkurencyjna (strategiczna).

Po ukończeniu modułu uczestnicy będą potrafili:

  • dokonać analizy strategicznej w procesie zarządzania strategicznego
  • wskazać determinanty konkurencyjności przedsiębiorstw w skali makro i mikro
  • zbudować model umacniania konkurencyjności przedsiębiorstwa
  • zastosować wybrane metody analizy mikro- i makrootoczenia.

Zarządzanie strategiczne

Głównym celem modułu jest nabranie przezuczestników praktycznych umiejętności w zakresie budowy skutecznej strategii.

Przedmiotem modułu są następujące zagadnienia:

  • podstawy strategii niebieskich oceanów
  • misja i wizja organizacji w praktyce
  • tożsamość organizacji
  • zarządzanie przez wartości
  • podstawy budowania modeli biznesowych
  • definiowanie celów strategicznych
  • operacjonalizacja strategii (podstawy balanced scorecard).

Po ukończeniu modułu uczestnicy będą potrafili:

  • diagnozować rynek oraz identyfikować jego potencjalnie atrakcyjne obszary
  • zbudować spójną tożsamość organizacji oraz efektywny system wartości
  • budować modele biznesowe
  • stawiać cele strategiczne
  • zoperacjonalizować i monitorować strategię (balanced scorecard).

Zarządzanie zasobami ludzkimi

Głównym celem modułu jest rozwój umiejętności związanych z procesem doboru pracowników, oceną ich potencjału oraz ich rozwojem.

Przedmiotem modułu są następujące zagadnienia:

  • menedżer HR – sylwetka zawodowa
  • audyt funkcji personalnej – narzędzia, cele, rezultaty, korzyści
  • mapowanie i zarządzanie kluczowymi procesami HR.

Po ukończeniu modułu uczestnicy będą potrafili:

  • przeanalizować i ocenić strategię zarządzania zasobami ludzkimi oraz jej wpływ na wydajność firmy
  • stosować narzędzia z obszaru HR wspierające rozwój pracowników i realizację strategicznych celów przedsiębiorstwa.

Etyka biznesu a realia rynkowe

Głównym celem modułu jest ukazanie praktycznych aspektów etycznego postępowania w świetle norm i wzorców etycznych w realiach biznesowych.

Przedmiotem modułu są następujące zagadnienia:

  • etyczne wymiary funkcjonowania firmy w układzie rynkowym
  • etyka biznesu w warunkach globalizacji i europejskie standardy etyki biznesu
  • podstawy odpowiedzialnej konkurencyjności
  • audyt etyczny organizacji
  • kodeksy i programy etyczne.

Po ukończeniu modułu uczestnicy będą potrafili:

  • zrozumieć znaczenie odpowiedzialności etycznej w biznesie i jej wpływ na przyszłość stosunków rynkowych i społecznych
  • zbudować nawigacyjną mapę punktów krytycznych w zarządzaniu organizacją i relacji rynkowych narażonych na działania nieetyczne
  • doskonalić wewnętrzny proces zarządzania organizacją i zmniejszać koszty wypływające z nieznajomości obowiązujących reguł etycznych w relacjach rynkowych
  • świadomie rozwijać kompetencje menedżerskie, wspierające działania etyczne w organizacji i relacjach rynkowych.

Zarządzanie projektami

Głównym celem modułu jest ukazanie najważniejszych zasad zarządzania projektami z kilku najważniejszych perspektyw związanych z rolami w organizacji. Uczestnicy zostaną wyposażeni w wiedzę i umiejętności wystarczające do zdefiniowania, powołania i monitorowania projektów oraz do wglądu w ich zawartość, założenia, ograniczenia i ryzyka. Cały program zostanie spięty merytorycznie perspektywą strategiczną – odnoszącą zasadność projektów do celów strategicznych organizacji. Uczestnicy otrzymają również wskazówki, jak planować i rozwijać wiedzę i kompetencję PM w organizacji, m.in. w wymiarze HR.

Przedmiotem modułu są następujące zagadnienia:

  • projekt z perspektywy kierownika projektu i zespołu projektowego
  • projekt z perspektywy sponsora i pozostałych interesariuszy
  • projekty w procesach i proces zarządzania pojedynczym projektem
  • wprowadzenie do zarządzania programami oraz portfelem projektów i programów
  • podstawy strategicznego zarządzania projektami
  • modele, metodyki i źródła wiedzy PM
  • ścieżki kariery PM w organizacji.

Po ukończeniu modułu uczestnicy będą potrafili:

  • wyróżnić projekty z działań organizacji
  • wyznaczyć cele dla projektów zgodnych ze strategią organizacji
  • zidentyfikować najważniejszych interesariuszy i ich wymagania
  • zarządzać procesem realizacji i monitorowania pojedynczego projektu
  • użyć odpowiednich narzędzi w zarządzaniu projektem.

Marketing

Głównym celem modułu jest przekazanie wiedzy z zakresu marketingu w ujęciu menedżerskim, która pozwoli na wdrożenie i rozwój orientacji marketingowej w firmie oraz analizę i kontrolę aktualnie realizowanych działań. Uczestnicy modułu zostaną zapoznani z najnowszymi trendami w zakresie budowania strategii, marketingu, zarządzania marką i komunikacji marketingowej.

Przedmiotem modułu są następujące zagadnienia:

  • strategia marketingowa
  • kształtowanie przewagi konkurencyjnej
  • marketingowe zarządzanie produktem
  • zarządzanie marką
  • strategia cen, dystrybucji i promocji.

Po ukończeniu modułu uczestnicy będą potrafili:

  • wyznaczać cele strategiczne i operacyjne przedsiębiorstwa
  • ocenić wpływ otoczenia konkurencyjnego na wybór strategii przedsiębiorstwa ze szczególnym uwzględnieniem wyróżników organizacji
  • zdefiniować przewagę konkurencyjną przedsiębiorstwa
  • zaprojektować strukturę produktów według koncepcji marketingowej
  • zaplanować pozycjonowanie produktu według koncepcji J. Trouta.

Komunikacja w biznesie

Głównym celem modułu jest nauka technik komunikacyjnych ważnych w budowaniu zespołu oraz reprezentowaniu organizacji na zewnątrz.

Przedmiotem modułu są następujące zagadnienia:

  • techniki komunikacji lidera
  • autoprezentacja i przemawianie publiczne
  • wpływ komunikacji pozawerbalnej na jakość komunikacji w biznesie.

Po ukończeniu modułu uczestnicy będą potrafili:

  • komunikować zespołowi wizję organizacji, zasady pracy, rozdzielać zadania i odpowiedzialność
  • wytyczać jasne i mierzalne cele zespołu oraz jego poszczególnych członków
  • doceniać i rozwijać swoich podwładnych
  • korzystać z wybranych technik coachingowych w komunikacji
  • przygotowywać prezentacje (produktu, usługi lub projektu)
  • skutecznie prezentować swoje atuty
  • świadomie używać mowy ciała do wzmocnienia przekazu.

Przywództwo i zarządzanie w firmie

Celem modułu jest dostarczenie wiedzy na temat kluczowych kompetencji liderów odpowiedzialnych nie tylko za skuteczną realizację długofalowych celów finansowych, ale także za personel firmy, rozwój indywidualny pracowników, zespołów, działów i całego przedsiębiorstwa.

Przedmiotem modułu są następujące zagadnienia:

  • najważniejsze role, funkcje, zadania i zakres odpowiedzialności współczesnych liderów
  • kluczowe cechy, podobieństwa i różnice liderów
  • lider XXI wieku
  • metody rozwijania w sobie cech najlepszych liderów.

Po ukończeniu modułu uczestnicy będą potrafili:

  • wykorzystać wiedzę o kluczowych cechach najlepszych liderów do diagnozy własnego potencjału w obszarze zarządzania oraz do rozwoju pozostałych menedżerów w firmie
  • wykorzystywać oraz kształtować istniejące uwarunkowania środowiskowe w celu pozytywnego wpływu na pracę i rozwój liderów
  • zaplanować dla siebie działania wspierające rozwój zawodowy w roli lidera
  • wybierać te zadania i aktywności dla podwładnych, które wspierają, wzbogacają, budują odpowiedzialność oraz kształtują ich dojrzałość zawodową w pełnionych rolach.

Budowanie efektywnych zespołów

Głównym celem modułu jest doskonalenie warsztatu menedżera w zakresie diagnozowania potrzeb rozwoju zespołu, elastycznego działania i skutecznego realizowania celów biznesowych firmy poprzez wykorzystanie potencjału intelektualnego wszystkich jego członków.

Przedmiotem modułu są m.in. następujące zagadnienia:

  • znaczenie zespołów (rola zespołów w biznesie)
  • cele zespołu marzeń (efekt synergii w zespole; cechy charakteryzujące wysokowydajne zespoły)
  • etapy rozwoju zespołu a świadome przywództwo (profesjonalna diagnoza potrzeb rozwojowych zespołu)
  • dynamika zespołowa i umiejętność obserwacji (rola obserwatora w zespole)
  • umiejętności komunikacyjne (omówienie modelu okno Johari, który podkreśla znaczenie świadomych obserwacji, komunikacji oraz zaufania)
  • zachowanie kierownicze w zespołach (aktywny trening, który uczy, jak diagnozować potrzeby zespołu i dostosować do niego styl kierowania
  • system ustalania profilu osobowości (test kompetencji menedżerskich)
  • analiza etapów rozwoju zespołu w kontekście realizacji celów (zaawansowany trening menedżerski).

Po ukończeniu modułu uczestnicy będą potrafili:

  • rozpoznawać konflikty i stosować efektywne metody ich rozwiązywania
  • kierować procesami w zespole poprzez odpowiednie wyznaczanie celów
  • poprawiać wyniki poprzez właściwe zastosowanie wewnątrzzespołowej komunikacji na płaszczyźnie merytorycznej i emocjonalnej
  • maksymalizować osiągnięcia zespołu i członka “zespołu marzeń” w procesie realizacji celu
  • efektywnie wprowadzać zmiany w zespole
  • elastycznie sterować wydajnością zespołu i jego członków
  • stosować skuteczne style kierowania uruchamiające potencjał członków zespołu
  • diagnozować, za pomocą zestawu narzędzi, etapy rozwoju zespołu i przygotowywać na tej podstawie plan działania.

Kultura organizacyjna i zarządzanie zmianą

Głównym celem modułu jest zapoznanie uczestników z koncepcją kultury organizacyjnej, jej wpływem na funkcjonowanie organizacji, zwłaszcza z punktu widzenia praktyk organizacyjnych oraz możliwości wprowadzania zmian.

Przedmiotem modułu są m.in. następujące zagadnienia:

  • kultura organizacyjna – podstawowe założenia, elementy składowe, modele
  • systemy organizacyjne – „twarde” i „społeczne”
  • organizacja jako umowa
  • organizacja rutyn firmowych
  • przetwarzanie informacji w kulturach i podejmowanie decyzji
  • różnicowanie kulturowe organizacji, kultury silne i słabe
  • wpływ kultury na uczenie się organizacyjne – LC – współczynnik uczenia się
  • zmiana – opór przed zmianą, praca ze zmianą, zarządzanie zmianami.

Po ukończeniu modułu uczestnicy będą potrafili:

  • identyfikować kluczowe przejawy kultury organizacyjnej
  • diagnozować kulturę organizacyjną, w tym czynnik LC
  • opisać wpływ kultury organizacyjnej na działanie organizacyjne.

Negocjacje w biznesie

Głównym celem modułu jest zdobycie wiedzy niezbędnej do analizy sytuacji negocjacyjnej, przygotowania się w kluczowych aspektach do negocjacji i ich sprawnego przeprowadzenia oraz podniesienie umiejętności w tych obszarach.

Przedmiotem modułu są następujące zagadnienia:

  • kluczowe aspekty sytuacji negocjacyjnej: cele negocjacji, górna linia i punkt oporu, BATNA, ZOPA, kwestie, stanowiska
  • analiza sytuacji negocjacyjnej z perspektywy teorii gier
  • prowadzenie negocjacji – negocjacje złożone, strategie szachowe w negocjacjach
  • perswazja w negocjacjach, obrona przed manipulacjami.

Po ukończeniu modułu uczestnicy będą potrafili:

  • profesjonalnie przygotować się do procesu negocjacji
  • stosować strategie negocjacyjne i umiejętnie przełamywać opór w negocjacjach
  • formułować perswazyjne komunikaty
  • demaskować zachowania manipulacyjne drugiej strony i skutecznie się przed nimi bronić.

Zaawansowane aspekty zarządzania projektami

W trakcie zajęć uczestnicy uczą się wykorzystywać teorię ograniczeń i definiować opóźnienia w projektach. 
Po ukończeniu modułu uczestnicy będą potrafili m.in.: 
  • planować zadania w projekcie
  • posługiwać się metodą kanban
  • zarządzać strumieniem pracy i ustalać priorytety zadań.  

Rachunkowość zarządcza 

Głównym celem modułu jest zdobycie umiejętności posługiwania się prezentowanymi technikami i zasadami rachunkowości zarządczej, tak aby słuchacz mógł je wykorzystać w warunkach jednostki gospodarczej, w której pracuje.

Rozwój osobisty menedżera - metodologia Insights Discovery

Głównym założeniem modułu jest fakt, że każdy człowiek jest wyjątkowy, ma własny styl działania, indywidualne potrzeby i oczekiwania. Moduł zakłada niepowtarzalny sposób rozwijania indywidualnych i zespołowych kompetencji zawodowych, uwzględniając przy tym typy osobowości i odmienne preferencje oraz wskazując, jak najskuteczniej wykorzystać swój potencjał w różnych sferach funkcjonowania.

Przedmiotem modułu są następujące zagadnienia:

  • ogólny styl funkcjonowania pracownika
  • mocne i słabe strony
  • wartości wnoszone do zespołu
  • komunikowanie się
  • mniej świadome aspekty wizerunku
  • typ antagonistyczny
  • wskazówki dotyczące rozwoju.

Po ukończeniu modułu uczestnicy będą potrafili:

  • określić swój styl funkcjonowania, zarówno w sytuacjach pozytywnych, jak i mniej przewidywalnych, stresujących
  • rozpoznawać i rozumieć style funkcjonowania różnych ludzi, co wpłynie na poprawę jakości komunikacji w zespole i w kontakcie z klientami
  • współpracować z osobami odbieranymi jako „trudne”
  • zmniejszać negatywne skutki swoich słabych stron
  • budować przewagę konkurencyjną na indywidualności i mocnych stronach.

Projekt menedżerski – konsultacje

Projekty końcowe mają charakter ekspertyzy rozwiązującej problem menedżerski wybranej firmy. Wykonywane są w kilkuosobowych grupach. O wyborze tematu i firmy decydują uczestnicy. Po kilku konsultacjach z prowadzącym i napisaniu raportu odbywa się obrona projektu, która jest okazją do zaprezentowania metody rozwiązania problemu oraz dyskusji z członkami komisji.

Dodatkowe szkolenia  

Uczestnicy naszych programów mogą brać udział w ciekawych szkoleniach, które prowadzą doświadczeni trenerzy. Udział w spotkaniach jest bezpłatny. Dzięki szkoleniom można uzupełnić wiedzę i potwierdzić ją certyfikatem. 

Wyjazd do USA – MBA Study Tour dla chętnych  

Raz w roku dla uczestników programów MBA Wyższych Szkół Bankowych organizowany jest wyjazd do USA z autorskim programem dostosowanym do profilu studiów MBA. Plan pobytu w Stanach Zjednoczonych obejmuje m.in. zwiedzanie Franklin University oraz spotkania i warsztaty prowadzone przez przedstawicieli wybranych amerykańskich firm. Jak dotąd uczestnicy MBA Study Tour odwiedzili również Miami, Atlantę i Waszyngton. Wyjazd jest dodatkowo płatny – więcej informacji można uzyskać w Biurze Programu MBA.

 

 

Zainteresowały Cię nasze studia?

Zrób kolejny krok

Informator MBA Poznań 2024