Anna DziadkiewiczStudia MBA Zarządzanie w podmiotach leczniczych łączą teorię z praktyką, myślenie akademickie z biznesowym, jednocześnie integrując twarde i miękkie umiejętności. Program koncentruje się na wyposażeniu uczestników w wymaganą wiedzę i umiejętności, niezbędne do skutecznego rozwiązywania złożonych i wielowymiarowych wyzwań, umożliwiając krytyczne spojrzenie i dając możliwość wniesienia wkładu w pozytywne zmiany w sektorze opiece zdrowotnej. Celem nadrzędnym studiów jest wsparcie kadry zarządzającej podmiotami leczniczymi w pozyskaniu wielowymiarowych kontaktów i poznanie dobrych praktyk, tak niezbędnych w tym obszarze.
wykładowca programu MBA Zarządzanie w podmiotach leczniczych
Program MBA Zarządzanie w podmiotach leczniczych kierujemy do:
- kadry zarządzającej,
- właścicieli podmiotów działających w sektorze ochrony zdrowia i współpracujących z tymi podmiotami,
- lekarzy i pracowników instytucji medycznych oraz administracji publicznej,
- osób chcących poszerzyć swoją wiedzę menedżerską i zdobyć praktyczne doświadczenie w zarządzaniu podmiotem leczniczym lub firmą farmaceutyczną.
Studia w formule online (synchronicznie) + 3 zjazdy stacjonarne
Nową wiedzę i umiejętności zdobywasz, dzięki zajęciom realizowanym na platformie MS Teams. Z wykładowcami i uczestnikami studiów kontaktujesz się przez internet w czasie rzeczywistym (synchronicznie). W zajęciach uczestniczysz w weekendy, zgodnie z ustalonym harmonogramem zjazdów. Dodatkowo zaplanowaliśmy 3 zjazdy stacjonarne.
Kierunek, który Cię interesuje przygotowaliśmy we współpracy z innymi Uczelniami WSB Merito. Dzięki temu na zajęciach będziesz mógł(-a) spotkać się z uczestnikami i wykładowcami z różnych miast, pozwoli to na jeszcze szerszą wymianę doświadczeń na szczeblu menedżerskim.
Stacjonarne zjazdy wyjazdowe
Podczas studiów uczestnicy mają zaplanowane 3 zjazdy stacjonarne - wyjazdowe, po jednym w każdym semestrze, w zaplanowanym miejscu w Polsce. Wyjazdy te ujęte są w harmonogramie studiów. Zajęcia odbywają się w hotelach - salach szkoleniowych, pozwala to na jeszcze efektywniejszą wymianę wiedzy, pracę w grupach oraz przeprowadzenie gier symulacyjnych. To również doskonała okazja do networkingu.
Studia MBA Zarządzanie w podmiotach leczniczych trwają 1,5 roku:
- 401 godzin dydaktycznych na platformie Microsoft Teams (w tym 80 godzin e-learningu),
- zjazdy odbywają się średnio raz w miesiącu (w soboty i niedziele),
- zajęcia trwają 8–10 godzin dydaktycznych dziennie.
Zaliczenie
Warunkiem ukończenia studiów jest:
- uzyskanie zaliczenia ze wszystkich modułów (formy zaliczenia to na przykład prace zaliczeniowe, egzaminy, projekty grupowe)
- uzyskanie pozytywnej oceny z projektu menedżerskiego i jego obrony
- 100% frekwencja na zajęciach.
Język wykładowy
Wszystkie zajęcia prowadzone są w języku polskim według programu przygotowanego przez WSB (obecnie Uniwerystet WSB Merito) i zatwierdzonego przez Radę Programową i Franklin University.
Metody kształcenia
W programie MBA Zarządzanie w podmiotach leczniczych najważniejszy jest aktywny udział uczestników w zajęciach. Wykorzystujemy na nich praktyczne metody i interaktywne formy nauczania, m.in. analizy przypadków, dyskusje i prace w grupach, symulacje oraz prezentacje. Dzięki nim uczestnicy mogą na bieżąco weryfikować swoje umiejętności menedżerskie.
Podczas zjazdów studenci otrzymują przygotowane przez wykładowców materiały dydaktyczne, które są dostępne dla nich 24/7 na MS Teams. Zawierają m.in. autorskie opracowania, zadania i przykłady do samodzielnego rozwiązania, studia przypadków, materiał teoretyczny, akty prawne oraz niezbędne informacje jak zasady zaliczenia.
Prestiżowy dyplom
Absolwenci otrzymują dyplom ukończenia programu MBA Zarządzanie w podmiotach leczniczych Uniwersytetu WSB Merito Poznań, sygnowany przez amerykańską uczelnię Franklin University i świadectwo ukończenia studiów podyplomowych 3-semestralnych, zgodnie ze wzorem Ministerstwa Edukacji i Nauki.
Celem studiów MBA Zarządzanie w podmiotach leczniczych jest wykształcenie profesjonalnej i odpowiedzialnej kadry zarządzającej, a także przekazanie oraz usystematyzowanie wiedzy niezbędnej do efektywnego zarządzania publicznymi i komercyjnymi podmiotami leczniczymi oraz innymi podmiotami sektora ochrony zdrowia.
Zajęcia mają charakter praktyczny. Szczególny nacisk kładziemy na rozwijanie zaawansowanych kompetencji menedżerskich oraz przywódczych. Na warsztatach modułu „Trening kompetencji przywódczych i menedżerskich" studenci określają swoje style myślenia i style działania z wykorzystaniem narzędzia FRIS®.
Uczestnicy otrzymują aktualną i kompleksową wiedzę na temat różnych aspektów zarządzania podmiotami leczniczymi w warunkach popandemicznych. Dzięki interdyscyplinarności studiów (z zakresu prawa, zarządzania, finansów oraz nowoczesnych metod zarządzania podmiotem leczniczym, budowania marki, zdrowia publicznego, nadzoru sanitarno-epidemiologicznego itp.) studia MBA gwarantują pozyskanie oraz rozwój umiejętności i kompetencji związanych ze skutecznym zarządzaniem. Absolwenci, dzięki odpowiednio dobranym zajęciom, będą dobrze przygotowani do wyzwań, przed którymi stają komercyjne i publiczne podmioty lecznicze w obecnym wielokulturowym i różnorodnym środowisku.
Warto podkreślić, że kształcenie kadry zarządzającej w sektorze ochrony zdrowia jest niezwykle ważne ze względu na rosnące wyzwania, jakie stawia przed nią coraz szybciej zmieniające się otoczenie oraz zapotrzebowanie na nowe rozwiązania medyczne i organizacyjne.
Studia MBA to także okazja do budowania sieci kontaktów biznesowych. Uczestnicy pochodzą z różnych środowisk i branż, co pozwala na wymianę doświadczeń i budowanie relacji biznesowych na przyszłość.
MODUŁY
Blok wprowadzający
1. Organizacja w zmieniającym się świecie (2 godz.)
2. Trening kompetencji przywódczych i menedżerskich - na bazie badania stylu myślenia i działania FRIS® (16 godz.)
3. Zarządzanie strategiczne firmą i organizacją - nowe trendy i poszukiwanie szans na rozwój (16 godz.)
4. Zarządzanie procesowe i operacyjne (16 godz.)
5. Portfele, programy i projekty z perspektywy wyższej kadry menedżerskiej i HR-u (16 godz.)
6. Trendy i nowe technologie w ujęciu strategicznym (8 godz.)
7. Zarządzanie zmianą oraz zarządzanie kryzysowe (8 godz.)
8. Rachunkowość menedżerska (16 godz.)
9. Zarządzanie sytuacjami trudnymi w organizacji - gry i konflikty (16 godz.)
Moduły specjalistyczne
1. Budowanie wizerunku podmiotu leczniczego i branding (21 godz.)
2. Nowe modele organizacyjne w ochronie zdrowia – w poszukiwaniu efektywności (12 godz.)
3. Innowacyjne podejście do HR w podmiotach leczniczych (12 godz.)
4. Realizacja umów z NFZ oraz z podmiotami współpracującymi (12 godz.)
5. Nadzór sanitarno-epidemiologiczny oraz zapobieganie chorobom zakaźnym (21 godz.)
6. System ochrony zdrowia w Polsce i innych krajach UE ( 22 godz.)
7. Umiejętności menedżerskie w podmiotach leczniczych (12 godz.)
8. Praktyki w zarządzaniu zmianą w podmiotach leczniczych (12 godz.)
9. Podejście procesowe w zarządzaniu jakością podmiotu leczniczego (21 godz.)
10. Sprzedaż i negocjacje usług komercyjnych w podmiotach leczniczych (12 godz.)
11. Zdrowie publiczne (12 godz.)
12. Efektywna komunikacja z klientem w sektorze usług medycznych (21 godz.)
13. Zarządzanie jakością w ochronie zdrowia. Kontrola i audyt w podmiotach leczniczych (21 godz.)
14. System e-zdrowia w Polsce ( 13 godz.)
15. Zarządzanie finansami w podmiocie leczniczym (13 godz.)
16. Zarządzanie operacyjne i optymalizacja procesów w placówce medycznej (12 godz.)
17. Projekt menedżerski (16 godz.)
1. Organizacja w zmieniającym się świecie (2 godz.)
- Zmiany w zakresie globalizacji.
- Silne umiędzynarodowienie & różnice kulturowe.
- Praca wirtualna & konwencjonalna.
2. Trening kompetencji przywódczych i menedżerskich - na bazie badania stylu myślenia i działania FRIS® (16 godz.)
FRIS® to narzędzie rozwojowe o bardzo wysokich wynikach rzetelności. Służy do zrozumienia oraz łatwego i trafnego opisu kluczowych różnorodności w sposobach myślenia i działania ludzi. Wynik badania stylu myślenia i działania FRIS® pokazuje obszary największej efektywności osobistej oraz zespołowej. Rozumiejąc styl myślenia i działania w życiu zawodowym i prywatnym, jesteśmy w stanie łatwiej się komunikować, wpływać na relacje i współpracę. Trening kompetencji przywódczych pozwala w praktycznej formie, z wykorzystaniem wyników badań i case studies zwiększać świadomość menedżerską.
Uczestnicy treningu kompetencji przywódczych ptrzymują odpowiedzi na wiele pytań.
- W jaki sposób definiuję cele i jakich rezultatów oczekuję od siebie i innych?
- Jak zdobywam i interpretuję informacje?
- Jak dokonuję wyboru i podejmuję decyzje?
- Jak włączam innych we własne działania?
- Jak określam i wyrażam swoje stanowisko?
- Jak korzystam z potencjału pracowników i zespołów, z którymi pracuję i współpracuję?
Po ukończeniu modułu uczestnicy będą potrafili:
- wypracowywać rozwiązania umożliwiające pracę z wykorzystaniem swoich najmocniejszych stron (stylu myślenia i działania),
- zwiększać efektywności podejmowanych działań (własnych i współpracowników) w oparciu o wiedzę o stylach poznawczych,
- efektywniej komunikować się z współpracownikami i partnerami biznesowymi, wykorzystując wiedzę o stylach poznawczych,
- korzystać z narzędzi umożliwiających rozwinięcie budowania współpracy zespołowej, bazując na wiedzy o potencjale poszczególnych stylów myślenia i działania.
3. Zarządzanie strategiczne firmą i organizacją - nowe trendy i poszukiwanie szans na rozwój (16 godz.)
Egzystencja zarówno każdego przedsiębiorstwa, jak i organizacji zdeterminowana jest zdolnością do dostarczania klientom produktów lub usług, które w ich subiektywnej ocenie posiadają określoną wartość. Pod wpływem zmian stale zachodzących w otoczeniu wartość ta podlega erozji. Zagadnienia poruszane w prezentowanym module koncentrują się na wybranych metodach analizy otoczenia w poszukiwaniu nowych szans na rozwój i na projektowaniu propozycji wartości dla klientów oraz definiowaniu portfela inicjatyw strategicznych umożliwiających jej skuteczne dostarczenie.
Po ukończeniu modułu uczestnicy będą potrafili:
- identyfikować zagrożenia oraz szanse rozwojowe organizacji,
- projektować wiązkę atrybutów wartości dla klientów,
- analizować aktualny potencjał organizacji do dostarczania wartości,
- formułować cele strategiczne,
- definiować portfel inicjatyw strategicznych ukierunkowanych na realizację sformułowanych celów.
4. Zarządzanie procesowe i operacyjne (16 godz.)
Jednym z głównych wyzwań w dzisiejszym środowisku biznesowym jest właściwe zrozumienie znaczenia doskonałości procesowej, doskonałości operacyjnej oraz doskonałości biznesowej. Wielu menedżerów postrzega te trzy pojęcia jako synonimy i nie zdaje sobie sprawy z tego, że każde odnosi się do innej dziedziny zarządzania. Ponadto wiele firm koncentruje się na osiąganiu zysku netto, ignorując znaczenie doskonałości operacyjnej i doskonałości biznesowej dla osiągnięcia długoterminowego sukcesu.
W czasie zajęć uczestnicy:
- zdobywają wiedzę na temat filozofii LEAN i jej narzędzi w zarządzaniu procesami,
- poznają znaczenie doskonałości operacyjnej dla osiągnięcia przewagi konkurencyjnej w sektorze produkcyjnym i usługowym,
- rozwijają umiejętności analityczne i krytyczne, a także zdobywają umiejętności zarządzania procesami, co pozwoli im na skuteczne zarządzanie procesami biznesowymi w przyszłości.
5. Portfele, programy i projekty z perspektywy wyższej kadry menedżerskiej i HR-u (16 godz.)
Sukces kluczowych programów i projektów w dużym stopniu zależy od właściwego zaangażowania wyższej kadry menedżerskiej. Projekty mają również istotny wpływ na zasoby ludzkie organizacji. Z jednej strony, mogą prowadzić do przeciążenia pracowników i demotywacji. Z drugiej mogą wspierać przemyślany rozwój talentów. Właśnie dlatego, podczas tego modułu skupiamy się na zarządzaniu portfelami, programami i projektami z punktu widzenia osób zarządzających organizacją. Przyjmujemy zarówno perspektywę skutecznej realizacji strategii, jak i powiązanej z nią polityki kadrowej.
Po ukończeniu modułu uczestnicy będą potrafili:
- budować mechanizmy zarządzania portfelem na bazie strategii organizacji,
- integrować zarządzanie portfelem, programami i projektami z rozwojem talentów,
- właściwie definiować kluczowe role, szczególnie sponsorskie i zarządcze,
- budować skuteczne struktury i mechanizmy zapewnienia ładu projektowego,
- stawiać cele projektów skupione na dostarczaniu wartości biznesowej,
- budować mechanizmy zapewniające i podtrzymujące dostarczanie wartości,
- dobierać właściwe strategie realizacji programów i projektów,
- oceniać jakość zarządzania portfelami, programami i projektami oraz pełnić skuteczny nadzór nad nimi.
6. Trendy i nowe technologie w ujęciu strategicznym (8 godz.)
Moduł ma za zadanie wprowadzić zapoznać menedżerów z trendami i nowymi technologiami w biznesie w ich ujęciu strategicznym, z uwzględnieniem kwestii wprowadzenia teoretycznego oraz naciskiem na testowanie narzędzi w formie praktycznej. Na zajęciach omawiane są następujące tematy:
- Digitalizacja i sztuczna inteligencja – firmy coraz częściej wykorzystują technologie cyfrowe, takie jak sztuczna inteligencja, uczenie maszynowe i automatyzacja procesów biznesowych, aby zwiększyć wydajność i poprawić jakość obsługi klienta lub sukcesywnego skalowania biznesu. Moduł odpowiada na pytania o technologie i aspekty, które mogą wpłynąć na decyzje biznesowe podejmowane na szczeblu strategii menedżerskich:High Effectiveness Culture – w jaki sposób można budować w naszej organizacji kulturę HEC w ujęciu planowania kolejnych kroków milowych przy połączeniu tematu AI / Big Data oraz RPA. Budowanie strategii zrównoważonego rozwoju i wdrożenia modelowego ESG – w ostatnich latach zrównoważony rozwój staje się ważnym tematem w biznesie. Firma może zyskać przewagę konkurencyjną, zapewniając produkty i usługi, które są bardziej ekologiczne i społecznie odpowiedzialne.Nowe modele biznesowe – wraz z rozwojem technologii i globalizacją biznesu pojawiają się nowe modele biznesowe, takie jak platformy cyfrowe, e-commerce i usługi oparte na subskrypcjach. Zaznajomienie z aktualnymi trendami.
- Jak działa AI (rozwiązania wspomagane sztuczną inteligencją)?,
- Praktyczne wykorzystanie Modeli AI jako ChatGPT od firmy OpenAI.
- Model subskrypcyjny usług kognitywnych – Microsoft Azure AI Services w połączeniu z OpenAI.
- Big Data – w jakim celu procesujemy i organizujemy ogromne wolumeny danych?
- Automatyzacja procesowa - technologia RPA w biznesie. Wskazanie elementów, które można poddać automatyzacji, wyłączając czynnik ludzki, wraz z przeglądem dostępnych narzędzi.
- Nowe modele biznesowe – wraz z rozwojem technologii i globalizacją biznesu pojawiają się nowe modele biznesowe, takie jak platformy cyfrowe, e-commerce i usługi oparte na subskrypcjach. Zaznajomienie z aktualnymi trendami.
7. Zarządzanie zmianą oraz zarządzanie kryzysowe (8 godz.)
Moduł ten dostarcza uczestnikom specjalistycznej wiedzy dotyczącej projektowania, wdrażania oraz zarządzania procesami zmiany, w dynamicznie zmieniającym się środowisku, przy uwzględnieniu zróżnicowanych aspektów tego zagadnienia, takich jak: złożoność procesów zmiany, ich głębokość, inwestycji, uczenia oraz ryzyka. Druga część modułu poświęcona jest opracowaniu i wdrożeniu systemu zarządzania kryzysowego w organizacji oraz efektywnemu zarządzaniu i komunikowaniu się w takich sytuacjach.
Po ukończeniu modułu uczestnicy będą potrafili:
- przeprowadzać diagnozę potrzeb w zakresie zmiany,
- opracowywać elementy zakresu merytorycznego i plan wdrożenia zmiany,
- opracowywać plan budowania zaangażowania, motywowania oraz komunikowania się w procesach zmiany,
- projektować elementy systemu zarządzania kryzysowego w organizacji,
- opracowywać elementy planu zarządzania sytuacją kryzysową,
- opracowywać elementy zarządzania komunikacją w sytuacji kryzysowej.
8. Rachunkowość menedżerska (16 godz.)
Zarówno działania bieżące, jak i rozwojowe podmiotów wymagają określonego zasobu danych wspierających proces podejmowania decyzji strategicznych, taktycznych, operacyjnych, z uwzględnieniem planowania i kontrolowania. Celem modułu jest przedstawienie słuchaczom konieczności pozyskiwania, przetwarzania oraz analizy informacji finansowych w celu usprawnienia procesu podejmowania decyzji menedżerskich oraz ich weryfikacji w kontekście realizacji celów operacyjnych jak i strategicznych.
Po ukończeniu modułu uczestnicy będą potrafili:
- planować działalność bieżącą i rozwojową, bazując na budżetowaniu,
- oceniać, interpretować dane finansowe oraz osiągnięte wskaźniki finansowe,
- raportować informacje służące zarówno ocenie sytuacji finansowej danego podmiotu, jak i podejmowaniu decyzji operacyjnych, taktycznych i strategicznych.
9. Zarządzanie sytuacjami trudnymi w organizacji - gry i konflikty (16 godz.)
Wiedza z obszaru analizy transakcyjnej wspiera w rozumieniu siebie i innych, ułatwia porozumiewanie się, rozwiązywanie konfliktów, radzenie sobie z trudnymi czy stresującymi sytuacjami. W bardzo przystępny, według niektórych, algorytmiczny sposób, pokazuje strategie budowania relacji międzyludzkich. Pomaga menedżerom w zdrowy i efektywny sposób, zarządzać zespołami, a tym samym minimalizować koszty i skupiać się na zyskach w różnych obszarach organizacyjnych. Jednym z konstruktów, które cieszą się coraz większym zainteresowaniem w tematach szkoleniowych, są gry psychologiczne. Budzą dużo emocji i są kojarzone ze świadomą manipulacją. Mają bardzo istotny wpływ na atmosferę w zespole, zaufanie lub jego brak. Ich konsekwencje mogą być kosztochłonne dla organizacji na różnych poziomach.
Uczestnicy modułu otrzymają odpowiedź na następujące pytania:
- jakie są typy konfliktów w organizacji?
- czym charakteryzują się role w trójkącie dramatycznym i jakie są ich konsekwencje indywidualne, zespołowe i organizacyjne?
- czym są gry psychologiczne i jakie są ich symptomy na poszczególnych poziomach?
- w jaki sposób pozycje życiowe pracowników, liderów mogą generować trudne sytuacje w organizacji?
- jak zarządzać stylami osobistymi w myśleniu, zachowaniu i komunikowaniu się?
- jaki wpływ na moją rolę w organizacji mają style pracy i drivery?
Po ukończeniu modułu uczestnicy będą potrafili:
- diagnozować typy konfliktu i dobierać do nich adekwatne narzędzia,
- rozpoznawać charakterystykę ról ratownika, prześladowcy i ofiary w trójkącie dramatycznym, oraz analizować swoje preferencje wobec nich w kontekście zawodowym,
- poszerzać swoją wiedzę na temat mechanizmu gier psychologicznych oraz umieć rozpoznawać zaproszenia do gier w zespole lub organizacji,
- wypracowywać rozwiązania ułatwiające przeformułowywanie lub stosowanie kodu komunikacyjnego prowadzącego do szukania rozwiązań w trudnych sytuacjach interpersonalnych,
- dokonywać autodiagnozy swoich stylów osobistych w roli lidera i poznawać możliwości zarządzania nimi,
- zrozumieć swoje reakcje w sytuacjach presji i stresu poprzez koncepcję stylów pracy i driverów oraz wypracowywać rozwiązania dla siebie.
Opis modułów specjalistycznych
1. Budowanie wizerunku podmiotu leczniczego i branding (21 godz.)
Celem modułu jest prezentacja zagadnień związanych z budowaniem wizerunku podmiotu leczniczego. Na zajęciach poruszane są kwestie dotyczące marketingu, public relations i budowania marki podmiotu leczniczego. Uwaga na zajęciach jest zwrócona przede wszystkim na budowanie wartości i doświadczeń wśród klientów/pacjentów placówki leczniczej.
Po ukończeniu modułu uczestnicy będą potrafili:
- analizować i interpretować zjawiska oraz procesy związane z marketingiem, budowaniem marki i public relations,
- identyfikować trendy rynkowe i wykorzystywać je do przygotowania oferty, w centrum której znajdują się potrzeby klienta,
- zrozumieć zasady budowania wizerunku w podmiotach publicznych i prywatnych.
Prawo medyczne i działania antykorupcyjne (22 godz.)
Celem modułu jest prezentacja zagadnień związanych z prawem medycznym. Uczestnicy dowiadują się, jak przygotować dokumentację medyczną oraz jakie są możliwości zabezpieczania danych i regulacje w zakresie promowania placówki medycznej. Dodatkowo zajęcia są wzbogacone o treści dotyczące RODO i działań antykorupcyjnych, charakterystycznych dla omawianego obszaru.
Po ukończeniu modułu uczestnicy potrafią:
- identyfikować ramy prawne wykonywania zawodów leczniczych w Polsce oraz rozumieją podstawy prawne wykonywania działalności leczniczej,
- opracować dokumentację medyczną,
- identyfikować działania noszące znamiona korupcji.
2. Nowe modele organizacyjne w ochronie zdrowia – w poszukiwaniu efektywności (12 godz.)
Celem modułu jest przekazanie wiedzy na temat zasad VBHC i opieki koordynowanej oraz głównych determinant zmian w systemach ochrony zdrowia. W trakcie kursu słuchacze poznają zasady opieki zdrowotnej opartej na wartości (ang. Value Based Healthcare, VBHC), poszerzonej o aktualnie zasady stosowania (Evidence Based Medicine, EBM) z uwzględnieniem analizy kosztów rzeczywistych korzyści dostarczanej pacjentom.
Po ukończeniu modułu uczestnicy będą potrafili:
- zaimplementować standaryzację pomiaru wyników zdrowotnych u pacjentów,
- określać i wykorzystać narzędzia badawcze oraz metody gromadzenia danych niezbędne do realizacji opieki zdrowotnej opartej na wartości,
- poznawać sposoby na finansowanie podmiotu leczniczego w oparciu o efekty w całym cyklu terapeutycznym.
3. Innowacyjne podejście do HR w podmiotach leczniczych (12 godz.)
Celem modułu jest prezentacja najnowszych metod i narzędzi zarządzania zasobami ludzkimi w podmiotach leczniczych, w tym Structured Multi-criteria Model of Self-Managed Motivation. Podczas zajęć przywołane są zagadnienia tj. tradycyjne i współczesne rozwiązania stosowane w obszarze motywowania, w tym systemy kafeteryjne, koncepcja work-life balance oraz koncepcja hygge.
Po ukończeniu modułu uczestnicy będą potrafili:
- dokonywać pomiaru zaangażowania i lojalności pracowników oraz wdrażać możliwości i sposoby ich zwiększenia,
- identyfikować postawy i oczekiwania wobec pracy pracowników różnorodnych pokoleniowo,
- identyfikować wyzwania, jakie niesie współistnienie różnych grup w organizacji.
4. Realizacja umów z NFZ oraz z podmiotami współpracującymi (12 godz.)
Celem modułu jest poznanie zasad i technik współpracy w publicznym sektorze usług medycznych. Kładziony jest nacisk na prezentację zasad zawierania, realizacji oraz zarządzania umowami z Narodowym Funduszem Zdrowia. Poza współpracą z NFZ są przedstawione zasady działania z innymi podmiotami oraz wskazane najbardziej wartościowe rozwiązania dotyczące dwustronnej współpracy.
Po ukończeniu modułu uczestnicy będą potrafili:
- projektować efektywne zasady współpracy w publicznym sektorze usług medycznych,
- konstruować ofertę, unikając przy tym błędów,
- umiejętnie negocjować z NFZ oraz podmiotami współpracującymi.
5. Nadzór sanitarno-epidemiologiczny oraz zapobieganie chorobom zakaźnym (21 godz.)
Celem modułu jest prezentacja zagadnień dotyczących organizacji, zadań oraz znaczenia działalności służb sanitarno-epidemiologicznych (NIZP-PIB, Państwowa Inspekcja Sanitarna) w szczególności w zakresie zapobiegania i zwalczania chorób zakaźnych u ludzi. Zagadnienia przedstawione są w sposób określający zadania i wymagania stawiane w przedmiotowym zakresie zarządzającym podmiotami leczniczymi oraz samym podmiotom.
Po ukończeniu modułu uczestnicy będą posiadali praktyczną wiedzę w zakresie:
- organizacji i zadań organów administracji sanitarnej;
- procesów kontrolnych podejmowanych przez organy administracji sanitarnej wobec podmiotów leczniczych,
- obowiązków sprawozdawczych podmiotów leczniczych w ramach nadzoru sanitarno-epidemiologicznego, w szczególności w zakresie monitorowania zakażeń szpitalnych, chorób zakaźnych i innych istotnych z punktu widzenia zdrowia publicznego informacji,
- wymogów higieniczno-sanitarnych stawianych podmiotom leczniczym.
6. System ochrony zdrowia w Polsce i innych krajach UE ( 22 godz.)
Celem modułu jest szczegółowe przedstawienie organizacyjnych i finansowych aspektów funkcjonowania polskiego systemu ochrony zdrowia w zestawieniu z systemami przyjętymi w pozostałych krajach członkowskich Unii Europejskiej oraz roli organów UE w zakresie ich kształtowania.
Po ukończeniu modułu uczestnicy będą potrafili:
- odróżniać zasady działania i organizacji krajowych systemów ochrony zdrowia w państwach członkowskich UE,
- wskazywać instrumenty wpływu organów Unii Europejskiej na kształtowanie polityk zdrowotnych oraz organizacji świadczeń na poziomie systemów krajowych.
7. Umiejętności menedżerskie w podmiotach leczniczych (12 godz.)
Celem modułu jest prezentacja zagadnień związanych z rolą menedżera/lidera w zarządzaniu pracownikami w sektorze medycznym. Zagadnienia poruszane na zajęciach dotyczą w szczególności modelowania zachowań pracowników, wywierania konstruktywnego wpływu na innych, inspirowania do rozwoju oraz uczenia się nowych umiejętności.
Po ukończeniu modułu uczestnicy będą potrafili:
- skutecznie kierować zespołem,
- budować zaangażowanie, odpowiedzialność i proaktywność pracowników,
- rozliczać i oceniać efekty pracy, w tym prowadzić rozmowy dyscyplinujące, stawiać granice i wyciągać konsekwencje.
8. Praktyki w zarządzaniu zmianą w podmiotach leczniczych (12 godz.)
Celem modułu jest dostarczenie teoretycznych i praktycznych umiejętności w zakresie zarządzania procesami zmian w podmiotach leczniczych oraz kształtowanie umiejętności praktycznych przygotowujących do wykorzystania wiedzy w pracy zawodowej obejmujące umiejętności wprowadzania zmian, rozpoznawania oporów wobec zmian ich osłabienia i przeprowadzenia procesu zmian.
Po ukończeniu modułu uczestnicy będą:
- otwarci na zmianę,
- potrafili opisać i wykorzystać w praktyce strategie wdrażania zmian, właściwie formułując etapy ich wprowadzenia,
- potrafili zaproponować stosowne metody zarządzania zmianami i wskazywać czynniki dynamizujące proces zmian.
9. Podejście procesowe w zarządzaniu jakością podmiotu leczniczego (21 godz.)
Celem modułu jest wskazanie powiązań prac dotyczących ISO z pracami realizowanymi na potrzeby restrukturyzacji organizacyjno-kadrowej podmiotu leczniczego za pomocą podejścia procesowego. Spojrzenie łączące te dwa obszary może przyczynić się do efektywniejszego wykorzystania zasobów przede wszystkim dużych podmiotów leczniczych.
Po ukończeniu modułu uczestnicy będą potrafili:
- wdrażać podejście procesowe w podmiocie leczniczym,
- identyfikować powiązania działań na rzecz jakości z pracami na potrzeby restrukturyzacji
- wykorzystywać koncepcje zarządzania w celu podniesienia efektywności funkcjonowania organizacji publicznych w obszarze ochrony zdrowia.
10. Sprzedaż i negocjacje usług komercyjnych w podmiotach leczniczych (12 godz.)
Celem modułu jest wzrost świadomości ważności podejścia prosprzedażowego oraz znajomości etapów sprzedaży dla korzyści pacjentów oraz placówek leczniczych, nabycie wiedzy nt. procesu negocjacji i strategii negocjacyjnych w branży medycznej oraz zasad pakietowania usług medycznych. Treści prezentowane podczas zajęć nawiązują do specyfiki procesu sprzedaży i jej poszczególnych etapów w branży medycznej oraz pozwalają nabyć umiejętności negocjowania na rynku komercyjnym również osobom, które do tej pory działały w obszarze publicznym w placówkach medycznych.
Po ukończeniu modułu uczestnicy będą potrafili:
- stosować zasady sprzedaży w branży usług medycznych,
- prezentować usługi medyczne językiem korzyści z zastosowaniem wzmacniaczy wypowiedzi,
- właściwie przygotowywać się do procesu negocjacji, stosując zasady odpowiednich strategii negocjacyjnych,
- negocjować cenę i uzyskiwać optymalne wyniki dla swoich placówek leczniczych,
- tworzyć pakiety komercyjnych usług medycznych.
11. Zdrowie publiczne (12 godz.)
Celem modułu jest prezentacja zagadnień z zakresu zdrowia publicznego przydatnych z punktu widzenia zarządzającego podmiotem leczniczym. Omówione są: rola zdrowia publicznego w ramach systemowej koncepcji ochrony zdrowia, funkcje zdrowia publicznego w kontekście wspólnej płaszczyzny dla medycyny opartej na dowodach (Evidence-Based Medicine), na dowodach zdrowia publicznego (Evidence Based Public Health), a także na dowodach zarządzania zdrowiem (Evidence-Based Health Management).
Po ukończeniu modułu uczestnicy będą potrafili:
- wiązać złożoność procesu efektywnego zarządzania podmiotem leczniczym z celami zdrowia publicznego,
- wykorzystywać dane i techniki stosowane w zdrowiu publicznym w lokalnej polityce zdrowotnej i zarządzaniu opieką zdrowotną na poziomie podmiotu leczniczego.
12. Efektywna komunikacja z klientem w sektorze usług medycznych (21 godz.)
Celem modułu jest prezentacja zagadnień związanych z szeroko pojętymi relacjami z pacjentem oraz trudnym klientem. Szczególny nacisk kładziony jest na komunikację z trudnym klientem – unikanie błędów, ukierunkowanie rozmowy i wyznaczanie granic w relacjach z pacjentem oraz radzenie sobie w trudnych sytuacjach. Słuchacze poznają znaczenie komunikacji werbalnej i niewerbalnej w obsłudze klienta, techniki asertywnego zachowania i wywierania wpływu oraz asertywnej odmowy.
Po ukończeniu modułu uczestnicy będą:
- zdiagnozować swoje słabe i mocne strony w rozmowie z pacjentem,
- budować długotrwałe relacje z otoczeniem,
- budować lojalność wśród pacjentów i klientów.
13. Zarządzanie jakością w ochronie zdrowia. Kontrola i audyt w podmiotach leczniczych (21 godz.)
Celem modułu jest prezentacja instrumentów szeroko rozumianego zarządzania jakością, które mają służyć poprawie efektywności funkcjonowania podmiotów leczniczych, a tym samym poprawie działania systemu ochrony zdrowia. Dodatkowo na zajęciach są przedstawione metody rozwijania zdolności analitycznych oraz prezentacja elementów wewnętrznego audytu jakości.
Po ukończeniu modułu uczestnicy będą w stanie:
- wdrażać systemy zarządzania jakością (SZJ) w ochronie zdrowia,
- identyfikować korzyści płynące z certyfikacji i ISO,
- wykorzystywać swoje umiejętności w zakresie prowadzenia audytu wewnętrznego,
- zabezpieczać informacje.
14. System e-zdrowia w Polsce ( 13 godz.)
Celem modułu jest omówienie zagadnień dotyczących szeroko pojętego pojęcia e-health. W ramach modułu omówione są podstawowe pojęcia, otoczenie prawne i instytucjonalne e-zdrowia, strategia rozwoju e-zdrowia w Polsce, rozwiązania telemedyczne, rejestry medyczne i raportowanie zdarzeń medycznych, elektroniczna dokumentacja medyczna oraz wykorzystanie sztucznej inteligencji w ochronie zdrowia.
Po ukończeniu modułu uczestnicy będą potrafili:
- określać wymagany prawem zakres narzędzi e-zdrowia oraz minimalne wymagania stawiane tym rozwiązaniom
- identyfikować rozwiązania artificial intelligence (AI) w ochronie zdrowia i oceniać możliwości ich zastosowania w praktyce podmiotów leczniczych.
15. Zarządzanie finansami w podmiocie leczniczym (13 godz.)
Celem modułu jest prezentacja zagadnień dotyczących analizy finansowej placówki poprzez zapoznanie się z zasadami rozliczania oraz finansowania świadczeń opieki zdrowotnej. Kładziony jest nacisk na rachunek kosztów, skuteczne zarządzanie płynnością finansową i zasady podejmowania właściwych decyzji inwestycyjnych.
Po ukończeniu modułu uczestnicy będą potrafili:
- opracowywać cele przedsiębiorstwa, mając na uwadze równowagę finansową,
- podejmować właściwe decyzje finansowe,
- identyfikować źródła finansowania,
- dokonywać dywersyfikacji usług w oparciu o zasoby finansowe,
- oceniać przedsięwzięcia inwestycyjne.
16. Zarządzanie operacyjne i optymalizacja procesów w placówce medycznej (12 godz.)
Celem modułu jest przekazanie wiedzy na temat zasad organizacji działalności operacyjnej, planowania zadań, zasobów oraz identyfikacji i skutecznego rozwiązywania problemów z wykorzystaniem podejścia Lean Management. Dodatkowo kładziony jest nacisk na zagadnienia związane z kreowaniem wartości dodanej w placówkach leczniczych, pojęciem marnotrawstwa, przepływów, efektywności procesów oraz strumieni wartości w opiece medycznej. Wskazane są zagadnienia związane z udoskonaleniem szpitali, problemy w dziedzinie ochrony zdrowia oraz sposoby na wdrożenie Lean Management w podmiotach leczniczych.
Po ukończeniu modułu uczestnicy będą potrafili:
- identyfikować i wdrażać narzędzia lean w podmiotach leczniczych,
- dokonywać opisu szczupłego podmiotu leczniczego,
- identyfikować i zapobiegać błędom w szpitalach.
Moduł wyjazdowy
Rozpoczęcie zajęć w pierwszym roku nauki połączone jest z wyjazdem integracyjnym. Wówczas zajęcia są przeprowadzane poza siedzibą uczelni. Jest to doskonała okazja do poznania się i integracji wewnątrz grupy.
Partnerstwo biznesowe
Rozwój programu MBA wspierają lokalne firmy, które uczestniczą w tworzeniu merytoryki modułów, udostępniają firmowe studia przypadków, organizują wizyty studyjne czy dostarczają materiały.
Wizyty studyjne
Elementem wzbogacającym proces dydaktyczny są wizyty studyjne w wybranych przedsiębiorstwach, w czasie których uczestnicy zapoznają się z praktycznymi aspektami ich funkcjonowania i zarządzania nimi (benchmarking).
Dodatkowe szkolenia
Nasi doświadczeni trenerzy prowadzą bezpłatne szkolenia, dzięki którym studenci mogą uzupełnić wiedzę i potwierdzić ją certyfikatem.
Wyjazd do USA – MBA Study Tour (dla chętnych)
Raz w roku dla uczestników programów MBA Uniwersytetów WSB Merito organizowany jest wyjazd do USA z autorskim programem dostosowanym do profilu studiów. Plan pobytu w Stanach Zjednoczonych obejmuje m.in. zwiedzanie Franklin University oraz spotkania i warsztaty, które są prowadzone przez przedstawicieli wybranych amerykańskich firm. Jak dotąd uczestnicy MBA Study Tour oprócz Ohio odwiedzili również Miami, Atlantę i Waszyngton. Wyjazd jest dodatkowo płatny – więcej informacji można uzyskać w Biurze Programu MBA.
Wykłady VIP
Uczestnicy programu MBA mogą uczestniczyć w wykładach gościnnych prowadzonych przez amerykańskich wykładowców partnerskiej uczelni oraz gości VIP.
MBA Days
Dwa razy w roku organizowane są wykłady otwarte w ramach MBA Days. Jest to okazja, by zobaczyć, jak prowadzone są zajęcia, porozmawiać z wykładowcami (m.in. jest to kadra dydaktyczna z Franklin University), opiekunami. W wydarzeniu uczestniczą również aktualni uczestnicy programu MBA, dzięki czemu jest możliwość poznania opinii na temat studiów z pierwszej ręki.
Networking
Dodatkowym atutem studiów MBA jest możliwość budowania sieci kontaktów wśród uczestników i absolwentów, przedstawicieli kadry menedżerskiej wielu uznanych w Polsce firm.
Prestiżowy dyplom
Absolwenci programu otrzymują świadectwo ukończenia studiów podyplomowych MBA Uniwersytetu WSB Merito, wraz z wykazem zaliczonych modułów oraz dyplom MBA sygnowany przez nasz uniwersytet i amerykańskiego partnera programu – Franklin University.