Piotr BillingNajwiększą rolę na studiach MBA odgrywają przede wszystkim ich uczestnicy. Jesteśmy bardzo zróżnicowaną grupę wywodzącą się z zupełnie innych gałęzi biznesowych. Dzięki temu mogę uczyć się od moich kolegów i koleżanek.
uczestnik studiów EMBA PM we Wrocławiu
Program składa się z 13 modułów, w trakcie których uczestnicy zdobywają kompleksową wiedzę w dwóch obszarach: General Management oraz Project Management.
Dla kogo?
- kadry menedżerskiej średniego i wyższego szczebla mających doświadczenie w pracy z projektami,
- project menedżerów,
- liderów zespołów projektowych.
Organizacja studiów
Studia trwają 1,5 roku. Program obejmuje łącznie:
- 3 semestry,
- dwa bloki tematyczne:
- General Management,
- Project Management.
Harmonogram
I i II semestr
W trakcie dwóch pierwszych semestrów uczestnicy realizują moduły z zakresu General Management obejmujące 6 obszarów:
- komunikacja,
- otoczenie biznesowe,
- HR,
- finanse przedsiębiorstw,
- strategia,
- moduły do wyboru.
III semestr
W trzecim semestrze zajęcia prowadzą eksperci z EY Academy of Business. Są to moduły specjalistyczne związane z zarządzaniem projektami:
- diagnostyka organizacyjna w projekcie – narzędzia myślowe (thinking tools)
- skuteczne sposoby wdrażania procesu zarządzania projektami
- planowanie i harmonogramowanie projektów według klasycznego podejścia,
- zwinne metody w prowadzeniu projektów: KANBAN i SCRUM
- zarządzanie ryzykiem w projekcie,
- budowanie i zarządzanie zespołem projektowym,
- metoda łańcucha krytycznego (CCPM) w nadzorowaniu realizacji projektów,
- zarządzanie portfelem projektów.
Aktualny harmonogram zjazdów znajdziesz tutaj.
Zajęcia z trenerami z EY Academy of Business obejmują: przekrój metodyk zarządzania projektami, zbiór najlepszych praktyk, narzędzi i rekomendowanych rozwiązań dla członków zespołów projektowych. Uczestnicy poznają dominujące światowe standardy zarządzania projektami: PMI®, Prince2®, CCPM, Agile oraz rozwiązania hybrydowe. Nauczą się również dobierać podejścia projektowe w zależności od typu planowanego i realizowanego projektu oraz celów projektu.
Po zaliczeniu bloku modułów specjalistycznycych oraz obronie pracy końcowej, uczestnicy otrzymują potwierdzenie kompleksowych kwalifikacji z obszaru zarządzania projektami w postaci tytułu Certyfikowanego Project Managera EY Academy of Business.
Metody kształcenia
- Cały program ma formułę interaktywnych warsztatów i intensywnej współpracy z trenerami – praca nad projektami realizowana jest w trakcie trzeciego semestru studiów.
- Zajęcia obejmują analizę ciekawych przypadków, pracę indywidulaną i grupową nad wybranymi case studies, dyskusje oraz symulacje zespołowe.
- Prace końcowe pisane są w oparciu o realne projekty zaczerpnięte z własnego otoczenia biznesowego.
Zasady zaliczenia studiów
Zaliczenie studiów polega na uzyskaniu pozytywnej oceny z:
- wszystkich modułów z obszaru General Management,
- symulacji biznesowej Marketplace,
- egzaminu podsumowującego pierwszy rok studiów,
- obrony indywidualnej pracy końcowej po ukończeniu modułu Project Management.
Elementem warunkującym jest frekwencja na zajęciach w wymiarze min. 80%.
Prestiżowy dyplom
Absolwenci studiów otrzymują:
- świadectwo ukończenia studiów podyplomowych Executive MBA – Project Management,
- dyplom Executive MBA – Project Management,
- tytuł Certyfikowanego Project Managera EY Academy of Business (po zaliczeniu trzeciego semestru).
Psychomanipulacje w biznesie (16 godz.)
W ramach modułu uczestnicy zanurzą się w głębię technik manipulacyjnych ucząc się ich rozpoznawania, zrozumienia, a przede wszystkim - skutecznego przeciwdziałania. Zajęcia łączą solidne podstawy teoretyczne z intensywnym treningiem praktycznym, wykorzystując gry symulacyjne, analizy przypadków oraz interaktywne warsztaty. Uczestnicy zdobędą kompleksową wiedzę i umiejętności niezbędne do obrony przed manipulacją w różnych kontekstach życiowych i zawodowych. Moduł ma na celu:
- opracowanie umiejętności rozpoznawania manipulacji, co oznacza, że uczestnicy nauczą się identyfikować subtelne i mniej subtelne techniki manipulacyjne, oparte na elementach mowy ciała
- zrozumienie własnych reakcji. Praca nad zrozumieniem, jakie mechanizmy w nas samych mogą czynić nas bardziej podatnymi na manipulację. Nauka praktycznych metod obrony przed manipulacją, w tym asertywności i umiejętności komunikacyjnych
- zastosowanie wiedzy w praktyce. Uczestnicy będą mieli okazję do zastosowania zdobytej wiedzy w kontrolowanych scenariuszach symulacyjnych, co pozwoli na lepsze przygotowanie do rzeczywistych sytuacji.
Wystąpienia publiczne / Hybrydowa komunikacja lidera (moduł online) (16 godz.)
Skuteczny lider to skuteczny mówca. Hybrydowa Komunikacja Lidera to sprawdzone techniki przygotowania i dostarczenia skutecznego przekazu – w wirtualnym i realnym świecie – który trafia do mózgu odbiorcy i wpływa na jego decyzje. Hybrydowe i wirtualne środowisko pracy to niesamowite pole do wyróżnienia i zwiększonej efektywności. Każde spotkanie to szansa, by idea została zauważona, zapamiętana i wzbudziła zaangażowanie. Po zakończeniu modułu uczestnik będzie potrafił:
- efektywnie przygotować się do publicznej wypowiedzi,
- wzbudzać i utrzymać zainteresowanie i motywację odbiorców – przez 45 minut i przez 4 godziny,
- wyróżnić swój temat i spotkanie z tłumu innych,
- korzystać z pomocy wizualnych,
- przekonać do swoich racji i zainspirować publiczność.
Negocjacje w biznesie (16 godz.)
Negocjacje w biznesie to szeroki obszar zagadnień, który można analizować z punktu widzenia teorii interakcji, czy modelu procesu komunikowania. W każdym z tych podejść pojawiają się standardowe zagadnienia, czyli wybór stylów negocjowania, proces i fazy prowadzenia rozmów, manipulacje i chwyty stosowane w trakcie rozmów, ogólne strategie postępowania w negocjacjach, zdolności i umiejętności negocjacyjne. W trakcie zajęć wszystkie te zagadnienia omawiane są nie tylko na poziomie wiedzy teoretycznej, ale nacisk położony jest na zdobywanie umiejętności praktycznych poprzez uczestnictwo w licznych grach i ćwiczeniach negocjacyjnych. Aktywny udział w zajęciach będzie dla uczestników okazją do:
- opracowania silnych i słabych stron procesu negocjacji biznesowych
- zrozumienia procesu percepcji partnera, siebie i sytuacji negocjacyjnej
- tworzenia strategii negocjowania
- planowania zadań negocjacyjnych
- wdrażania podstawowych praw negocjacji
- zaznajomienia się z technikami negocjacji
- opanowania umiejętności redukowania napięcia w trakcie rozmów i przełamania impasu
- diagnozowania swoich osobistych umiejętności i predyspozycji do prowadzenia negocjacji
- radzenia sobie w sytuacjach kryzysów negocjacyjnych
- poszerzenia wiedzy o aspekty psychologii negocjacji.
OTOCZENIE BIZNESOWE (32 godz.)
Otoczenie prawne (16 godz.)
Zajęcia umożliwiają uczestnikom rozumienie głównych zasad i prawidłowości funkcjonowania biznesu w otoczeniu prawnych uwarunkowań prowadzenia działalności gospodarczej. Uczestnicy poznają zasady podejmowania i prowadzenia działalności gospodarczej oraz zawierania i wykonywania umów w obrocie gospodarczym. W wyniku aktywnego udziału w zajęciach, uczestnicy będą potrafili:
- krytycznie oceniać otoczenie prawno-biznesowe, w którym funkcjonuje firma
- dokonać analizy praw i obowiązków wynikających z umowy cywilnoprawnej
- dokonać prawidłowego względem potrzeb i kosztów wyboru zabezpieczenia umowy
- wskazać zagrożenia kolizji działań organizacji z regulacjami obowiązującymi w poszczególnych gałęziach prawa
- zidentyfikować prawne ryzyka wewnętrzne
- przygotować opis i zgromadzić dokumentację zaistniałej sytuacji faktycznej lub prawnej w celu dokonania oceny ryzyka oraz uwarunkowań prawnych
- podjąć profesjonalny dialog z wewnętrznym działem prawnym oraz zewnętrzną kancelarią.
Otoczenie ekonomiczne (16 godz.)
Skuteczne prowadzenie firmy jest uzależnione od prawidłowego zrozumienia czynników mikro- i makroekonomicznych. Zajęcia kształtują u uczestników orientację w zakresie podstawowych współczesnych ekonomicznych problemów globalnych i ich korelacji z prowadzeniem działalności gospodarczej, a także umiejętności formułowania samodzielnych opinii na ten temat. Po jego zakończeniu uczestnicy będą potrafili:
- przeprowadzać analizy biznesowe z perspektywy mikroekonomicznej i makroekonomicznej
- analizować współczesne problemy ekonomiczne i ich wpływ na prowadzenie działalności gospodarczej
- analizować i szacować popyt rynku na towary i usługi.
Budowanie zespołu pracowniczego i przywództwo (16 godz.)
Budowanie silnego i zgranego zespołu oraz rozwijanie efektywnego przywództwa są kluczowymi elementami w osiąganiu sukcesu organizacji. W ramach tego modułu uczestnicy będą zgłębiać różnorodne aspekty budowania zespołu, rozpoznawania i rozwiązywania konfliktów oraz rozwijania umiejętności przywódczych. Poprzez zrozumienie etapów rozwoju zespołu, analizę różnorodności, maksymalizację potencjału kapitału ludzkiego oraz poznanie różnych stylów przywództwa, uczestnicy będą wyposażeni w narzędzia niezbędne do skutecznego zarządzania ludźmi. Po ukończeniu kursu będą potrafili:
- rozumieć etapy budowania i rozwoju zespołu oraz zależności zachowań lidera zespołu na poszczególnych jego etapach
- rozpoznać dysfunkcję i negatywne zjawiska w zespole oraz przeciwdziałać im
- rozumieć i wiedzieć, jak wykorzystać oraz rozpoznać różnorodność w budowaniu zespołu
- maksymalizować i rozumieć potencjał kapitału ludzkiego w zespole
- poznać i zrozumieć rolę współczesnego lidera i znaczenie przewodzenia jako "koła napędowego" całej organizacji i jej biznesu
- rozpoznać w sobie i dokonać autoanalizy współczesnego lidera
- rozpoznawać różne style kierowania ludźmi, oraz będą wiedzieć jak wykorzystać je efektywnie w rozwoju zespołu
- poznać wyzwania przywództwa w kontekście świata BANI
Najcenniejszym z kapitałów każdej organizacji są ludzie, którzy swoim osobistym i zbiorowym wysiłkiem przyczyniają się do osiągnięcia wszystkich założonych przez przedsiębiorstwo celów. Od dobrze funkcjonującego zespołu pracowników zależy powodzenie organizacji, dla której pracują. Po zakończeniu modułu uczestnicy będą potrafili:
- kontrolować główne wskaźniki efektywności organizacji
- budować kulturę osiągania wyjątkowych wyników w miejscu pracy
- budować kulturę komunikacji opartej o skuteczne, transparentne narzędzia
- udzielać skutecznej informacji zwrotnej, zorientowanej na osiągnięcie wyniku
- umiejętnie ustawiać cele w organizacji
- rozumieć mechanizmy wpływające na proces zarządzania zmianą w organizacji
- wskazywać metody umocnienia kapitału ludzkiego oraz motywacji pracowników w celu zapewnienia sukcesu firmy
- analizować zasadnicze funkcje human resources oraz ich współdziałanie w ramach organizacji
- opracowywać plany zmaksymalizowania potencjału kapitału ludzkiego w organizacji.
Źródła finansowania (16 godz.)
Celem bloku jest omówienie technik i sposobów pozyskiwania kapitału na działalność gospodarczą. W ramach poruszanych zagadnień szczególną rolę odgrywa przekazanie wiedzy i kształtowanie umiejętności związanych
z mechanizmami ekonomicznymi i organizacyjnymi pozyskiwania źródeł finansowania z uwzględnieniem aktualnych uwarunkowań prawnych. Efektem modułu jest podnoszenie kompetencji w zakresie:
- specyfiki źródeł finansowania działalności gospodarczej
- analizy i oceny kosztów pozyskiwania kapitału
- doboru odpowiednich źródeł do realizacji projektów biznesowych.
Analiza wiarygodności finansowej (8 godz.)
W czasie zajęć uczestnicy zdobywają wiedzę z zakresu narzędzi umożliwiających ocenę sytuacji finansowej przedsiębiorstwa. Szczególnie istotną kwestią jest rozwój umiejętności wykorzystania poznanych narzędzi poprzez studia przypadków i analizę rzeczywistych przedsięwzięć biznesowych. Po zakończeniu uczestnicy będa potrafili:
- pozyskiwać informacje finansowe z otoczenia biznesowego
- wykorzystywać narzędzia do oceny wiarygodności finansowej przedsiębiorstwa
- czytać informacje finansowe
- podejmować decyzje przekładające się na wyniki finansowe.
Ocena efektywności inwestycji (8 godz.)
Decyzje finansowe w zakresie inwestycji podejmowane w organizacjach biznesowych przez liderów na kierowniczych stanowiskach w istotny sposób przekładają się na działanie całego przedsiębiorstwa. W trakcie zajęć uczestnicy zdobywają doświadczenie przydatne w analizie i ocenie planowanych jak i realizowanych projektów inwestycyjnych,. Po zakończeniu modułu uczestnicy będą potrafili:
- oceniać stopę zwrotu i analizować ryzyko związane z rozwojem przedsiębiorstwa i podejmowaniem decyzji inwestycyjnych
- określić wpływ podejmowanych decyzji na wartość firmy.
Zarządzanie strategiczne (16 godz.)
Podczas dwudniowego spotkania uczestnicy dokonują przeglądu wiodących rozwiązań i trendów rynkowych w zakresie strategii przedsiębiorstw. Dodatkowo zostają omówione, wymogi stawiane przed nowoczesnym menadżerem. Zarówno w zakresie tworzenia odważnych i adekwatnych do możliwości strategii rozwoju jak i ich wdrożenia. Jednak najważniejsza jest wspólna wymiana doświadczeń i inspiracji. Dzięki temu można wypracować zastosowanie poznanych sposobów i metod we własnych organizacjach, wpasowując je do przyszłych strategii.
- zajęcia mają charakter interaktywny, z elementami wykładu
Symulacja biznesowa Marketplace (16 godz.)
W ramach modułu Zarządzanie strategiczne uczestnicy biorą udział w symulacji biznesowej Marketplace, w której ćwiczą podejmowanie decyzji strategicznych i taktycznych podobnych do tych, jakie muszą zostać podjęte przez zarząd każdej nowo utworzonej firmy. Największym wyzwaniem w symulacji - tak jak i w świecie rzeczywistym - jest konieczność ciągłego dokonywania wielu decyzji strategicznych i taktycznych równocześnie. Nie można odkładać decyzji o kampanii reklamowej czy rozwoju rynku w czasie podejmowania decyzji o wysokości ceny produktu. Uczestnik staje przed problemem współzależności różnych opcji decyzyjnych związanych z daną tematyką, ale również zależności pomiędzy różnymi obszarami decyzyjnymi.
Procesowi decyzyjnemu zawsze towarzyszy niepewność. Uczestnicy przekonają się jednak, że można zredukować tę niepewność, opierając swoje decyzje o wyniki decyzji z przeszłości. Mogą potem dokonywać korekt, tak więc można sobie radzić nawet z wątpliwymi decyzjami (sądy dotyczące przeszłości są o wiele trafniejsze niż przewidywania dotyczące przyszłości).
Materiały szkoleniowe dostępne w trakcie zajęć zawierają poglądowe omówienie decyzji, które uczestnik musi podjąć. Pomogą one zapoznać się z każdym etapem procesu decyzyjnego.
MODUŁY DO WYBORU (32 GODZ.).
Uczestnicy mogą wybrać dwa tematy z poniższych. W programie studiów znajdą się te moduły, które zostaną wybrane większością głosów w grupie:
- Jak zbudować mentalny mistrzowski zespół i być nieformalnym liderem
- Tech-Trends - transformacja cyfrowa
- Zarządzanie zmianą
- Rozumienie i kontrola myślenia twórczego w marketingu
MODUŁ 1
Diagnostyka organizacyjna w projekcie – narzędzia myślowe (thinking tools) (16 godz.)
Zagadnienia
- Co to są „narzędzia myślowe”? Ile ich jest? W jakim celu zostały stworzone? Kiedy je wykorzystywać?
- Dlaczego większość „dobrych pomysłów” na projekty związane z usprawnieniem działania firmy ma charakter „leczenia objawowego”?
- Dlaczego bardzo często naprawdę świetny pomysł jest odrzucany przez decydentów?
- Czy ludzie zawsze boją się zmian? Co to oznacza, że ludzie boją się zmian? Jakie pytania należy sobie zadać, planując jakąkolwiek zmianę? Jakie są poziomy oporu przed zmianą? W jaki sposób sobie z nimi radzić?
- W jaki sposób ustalić, że decydenci odpowiedzialni za wdrożenie jakiejś koncepcji są już gotowi do dyskusji na jej temat? Jak nie „spalić” dobrego pomysłu?
- Jak opracować diagram stanu obecnego (CRT – Current Reality Tree)?
- Jak wykorzystać diagram stanu obecnego do zbudowania porozumienia co do rzeczywistych przyczyn obserwowanych zjawisk i uzgodnienia tzw. kierunkowego rozwiązania?
- Dlaczego praktycznie każdy problem i związaną z nim decyzję można przedstawić jako konflikt?
- Dlaczego na co dzień usiłujemy rozwiązywać konflikty metodą szukania kompromisu?
- Dlaczego dla każdego problemu/decyzji istnieje potencjalnie przełomowe rozwiązanie (breakthrough solution)?
- Jak przygotować diagram konfliktu (ang. Cloud Diagram) i jak go użyć do odnalezienia przełomowego rozwiązania?
- Jak odnaleźć kluczowy konflikt każdej firmy (tzw. Master Cloud)?
- Jak wykorzystać „narzędzia myślowe” do poprowadzenia w organizacji dyskusji o źródłach problemów, jakie na co dzień obserwowane są przez wszystkich pracowników w różnych obszarach?
- Jak zidentyfikować ograniczenia w organizacji?
- Co zrobić w sytuacji, gdy znajomość przyczyn źródłowych nie przybliża nas do rozwiązania?
- Czym różni się problem od „sytuacji problemowej”?
- Co oznacza innowacyjne spojrzenie na sytuację problemową? Jak tego dokonać?
- Co to jest „rozwiązanie eleganckie”?
- Na czym polega technika „zmiany jakościowej”?
- Na czym polega technika „bezpośredniego otoczenia”
- Jak zorganizować pracę nad rozwiązywaniem sytuacji problemowej w sposób systematyczny?
- Jak przełożyć wyniki zastosowania narzędzi myślowych na portfel projektów, którego wdrożenie skutecznie usunie wszystkie ograniczenia?
Po ukończeniu warsztatu uczestnicy będą potrafili:
- samodzielnie poprowadzić prace nad diagnozą sytuacji w firmie przy zastosowaniu narzędzi myślowych,
- wybrać odpowiednie do danej sytuacji narzędzie myślowe,
- wykorzystać narzędzia myślowe do przeprowadzenia procesu podejmowania decyzji o wprowadzeniu zmian w firmie,
- wykorzystać narzędzia myślowe do identyfikacji ograniczeń w firmie oraz selekcji projektów, których wdrożenie skutecznie usunie te ograniczenia.
MODUŁ 2
Skuteczne sposoby wdrażania procesu zarządzania projaktami (8 godz.)
Cele modułu:
- doskonalenie umiejętności samodzielnego wykonania analizy trudnych sytuacji w realizowanych projektach z wykorzystaniem Narzędzi Myślowych Thinking Tools
- wymiana wniosków i spostrzeżeń dotyczących prowadzenia projektów pomiędzy uczestnikami
- przygotowanie uczestników do skutecznego wdrażania metod, technik i narzędzi zarządzania projektami w organizacjach.
Korzyści z uczestnictwa w module:
Po ukończeniu modułu uczestnicy będą potrafili:
- identyfikować i prezentować przyczyny źródłowe niepożądanych sytuacji w realizowanych projektach
- formułować konkretne oraz wdrażalne wnioski
- dobrać sposób wdrażania wybranych metod, technik i narzędzi zarządzania projektami do sytuacji.
Zawartość merytoryczna modułu:
- opór ludzi przed zmianami - przyczyny i konsekwencje
- warsztat: podsumowanie wyników analizy przyczyn źródłowych trudnych sytuacji w projektach, wymiana wniosków i spostrzeżeń oraz pomysłów na rozwiązania kierunkowe
- sposoby na pokonywanie oporu przed wprowadzanymi ulepszeniami w sposobie prowadzenia projektów
- metody i narzędzia użyteczne w procesie wdrażania zmian w sposobie zarządzania projektami.
MODUŁ 3
Planowanie i harmonogramowanie projektów według klasycznego podejścia (16 godz.)
Cele modułu:
- przygotowanie uczestników do samodzielnego definiowania założeń planowanych projektów
- przygotowanie uczestników do profesjonalnego przygotowania planów projektów, które będą użyteczne oraz w pełni wykorzystane w procesie zarządzania projektami.
Korzyści z uczestnictwa w module:
Po ukończeniu modułu uczestnicy będą potrafili:
- zdefiniować cele oraz produkty projektu
- stworzyć kartę zgłoszenia projektu
- zidentyfikować zadania do wykonania w projekcie
- zbudować sieć projektu
- zdefiniować kamienie milowe w projekcie
- stworzyć harmonogram projektu wg. ścieżki krytycznej, zrozumieć jego ograniczenia.
Zawartość merytoryczna modułu:
- uporządkowanie pojęć oraz ich definicji
- definiowanie celów projektu. Definicja celu głównego, celów szczegółowych, celów dodatkowych. Opis i parametryzacja celów. Piramida celów - poszukiwanie i eliminacja sprzeczności oraz asynchroniczności w procesie definiowania celów
- analiza produktów projektu - definicja wymiernych rezultatów realizacji projektu. Definiowanie kryterium odbioru produktów projektu. Weryfikacja poprawności przyjętych założeń z zastosowaniem matrycy cel/ produkt
- tworzenie karty (rejestru) zgłoszenia projektu
- definiowanie zadań w projekcie z wykorzystaniem narzędzia WBS (ang. Work Breakdown Structure). Definicja poziomów i kryteriów poprawności WBS. Definicja właściwego poziomu szczegółowości opisu zadań w WBS
- definiowanie sieci projektu. Omówienie typów relacji pomiędzy zadaniami (zakończ-rozpocznij, zakończ-zakończ, rozpocznij-rozpocznij, rozpocznij-zakończ). Ocena zasadności stosowania wybranych relacji pomiędzy zadaniami. Uwarunkowania skutecznego wykorzystywania zadań zbiorczych w planowaniu projektu
- kalkulacja czasochłonności zadań w projekcie. Różnica pomiędzy czasochłonnością a pracochłonnością. Różnica pomiędzy czasochłonnością ambitną a bezpieczną. Uwarunkowania skutecznej wyceny czasochłonności w projekcie
- definiowanie etapów w projekcie. Rola etapowania w zarządzaniu projektami. Uwarunkowania skutecznego wykorzystywania etapów w zarządzaniu projektami i raportingu zarządczym
- definiowanie kamieni milowych w projekcie. Rola kamieni milowych w zarządzaniu projektem. Uwarunkowania skutecznego wykorzystywania kamieni milowych w projekcie. Wady i zalety zastosowania kamieni milowych w zarządzaniu projektami
- definiowanie zadań z ograniczeniem w projekcie. Rola zadań z ograniczeniem w projekcie. Typy ograniczeń w definiowaniu zadań w projekcie. Uwarunkowania skutecznego wykorzystywania zadań z ograniczeniem w projekcie. Uwarunkowania skutecznego przeplanowania projektu z uwzględnieniem wpływu zadań z ograniczeniem
- definiowanie ścieżki krytycznej w projekcie. Rola i znaczenie ścieżki krytycznej w zarządzaniu projektem. Metoda tworzenia kolejnych wersji planu w przypadku, gdy ścieżka krytyczna nie spełnia warunków terminu ostatecznego projektu.
MODUŁ 4
Zwinne metody w prowadzeniu projektów: KANBAN i SCRUM (24 godz.)
Cele modułu:
- wyjaśnienie pojęć i kluczowe koncepcje
- ułatwienie rozpoczęcia wdrażania zwinnego podejścia (ang. Agile) w organizacji
- ułatwienie wykorzystania metody KANBAN w zarządzaniu projaktami i zadaniami
- ułatwienie wykorzystania metody SCRUM w projaktach
Korzyści z uczestnictwa w module:
Po ukończeniu modułu uczestnicy będą potrafili:
- rozpoznawać projekty, w których warto zastosować zwinne podejście (ang. Agile)
- zastosować zwinne podejście w swoich przedsięwzięciach
- zdecydować, w którym projekcie wykorzystać metodę KANBAN, a w którym metodę SCRUM
- budować zwinny zespół i aktywnie w nim uczestniczyć w trakcie realizacji projektów
- definiować wymagania biznesowe w sposób ułatwiający ich zmianę w trakcie realizacji projektu
- przygotowac tablice KANBAN dla wybranego przepływu pracy
- określić zasady pracy z tablicą KANBAN
- dostosować tablice KANBAN do własnych potrzeb oraz korzystać z narzędzi ciągłego doskonalenia metody KANBAN
- zorganizować skuteczne spotkanie projektowe
Zawartość merytoryczna modułu:
- Czym jest Agile i czym jest skupienie na dostarczaniu wartości?
- Agile to metoda, metodyka, a może coś innego?
- Początki zwinnego podejścia (ang. Agile).
- Fundamenty zwinnego podejścia.
- Realizować projekty zwinnie czy klasycznie?
- Kluczowe koncepcje w metodzie KANBAN.
- Czym są serwisy w metodzie KANBAN?
- Jakie są korzyści z zastosowania metody KANBAN?
- W jakich obszarach warto zastosować metodę KANBAN?
- Jak zwizualizować przepływy pracy na różnych poziomach organizacji?
- Czym jest i jak stosować ograniczanie ilośći pracy w toku?
- Jak aktywnie zarządzać przepływem pracy oraz usuwać blokady?
- Czym jest Osobisty KANABAN i jak stworzyć swój?
- Pułapki metody KANBAN.
- Wskazówki wdrożeniowe.
- Kluczowe koncepcje w metodzie SCRUM.
- Jakie są korzyści z zastosowania metody SCRUM?
- W jakich obszarach warto zastosować metodę SCRUM?
- Budowa zespołu SCRUM-owego - role i odpowiedzialnośći.
- Zarządzanie wymaganiami a zadaniami w metodzie SCRUM.
- Definiowanie wymagań - czym są persony i cechy produktu?
- Wydarzenia w metodzie SCRUM.
- Retrospekcja - co zrobić, by ta praktyka spełniała swoją rolę?
- Czym jest definicja gotowości?
- Czym jest definicja ukończenia?
- Pułapki metody SCRUM.
- Korzystanie z obu metod jednocześnie - czy i kiedy to ma sens?
- Różnice pomiędzy metodą SCRUM a metodą KANBAN.
- Wskazówki wdrożeniowe.
MODUŁ 5
Zarządzanie ryzykiem w projektach (8 godz.)
Zagadnienia
- Definicja ryzyka. Co jest, a co nie jest ryzykiem projektu. Założenia projektowe a ryzyka.
- Ryzyka pozytywne i negatywne.
- Proces analizy ryzyka. Kiedy należy wykonać analizę ryzyka i dlaczego.
- Rodzaje ryzyk: operacyjne/biznesowe, czyli przed czym powinniśmy zabezpieczyć projekt.
- Ryzyka systemowe i projektowe. Jak je odróżnić. Konsekwencje pomyłki.
- Macierz ryzyk – metoda na wybranie najbardziej istotnych zagrożeń dla projektu.
- Miary ryzyka: wpływ i prawdopodobieństwo.
- Metoda ilościowa i jakościowa pomiaru ryzyk – kiedy którą wybrać.
- Strategie zarządzania ryzykiem – kiedy którą zastosować.
- Rejestr ryzyk, czyli przekształcenie analizy w ciągły proces zarządzania ryzykiem w projekcie.
Uczestnicy przeprowadzą analizę ryzyka przykładowego projektu i zmodyfikują wcześniej przygotowany harmonogram o wyniki swojej pracy.
Po ukończeniu warsztatu uczestnicy będą potrafili:
- przeanalizować projekt pod kątem możliwych do wystąpienia ryzyk,
- wybrać ryzyka najbardziej istotne z punktu widzenia realizowanego celu projektu,
- wybrać właściwą strategię dla ryzyka,
- zaktualizować projekt o działania zabezpieczające i minimalizujące wpływ ryzyk na efekt projektu,
- przygotowywać i aktualizować rejestr ryzyk.
MODUŁ 6
Budowanie i zarządzanie zespołem projektowym (8 godz.)
Zagadnienia
- Struktura zespołu projektowego
- zarządzanie jako skuteczna forma realizacji zadań powierzonych zespołowi projektowemu
- zakresy kompetencji osób pełniących określone funkcje w zespole, przygotowanie merytoryczne, preferowane umiejętności, wzorce charakterologiczne
- różnice między kierowaniem a przywództwem, cechy dobrych kierowników zespołów, kluczowe aktywności kierowników zespołów
- relacje przełożony-podwładny, sposoby komunikowania, motywowanie, klaryfikacja celów, współpraca i monitoring działania
- rola członków zespołu w realizacji wspólnego celu, świadomość znaczenia powierzonych zadań dla powodzenia całego przedsięwzięcia, budowanie umiejętności całościowego spojrzenia na projekt
- Budowanie i rozwój zespołu projektowego.
Po ukończeniu warsztatu uczestnicy będą potrafili:
- oceniać wartość kapitału ludzkiego w kontekście skuteczności realizacji projektu
- podnosić efektywność działań indywidualnych i zespołowych
- wykorzystywać założenia zarządzania przez cele z wykorzystaniem potencjału indywidualnego i zespołowego
- wykorzystywać wiedzę na temat faz budowania i rozwoju zespołów projektowych
- rozumieć zależności zachodzących podczas procesu grupowego w zespole
- wzmacniać efekt synergii jako podstawową wartość pracy zespołowej
- korzystać ze schematów postępowania i zasad komunikowania w sytuacji kryzysowej
- wybierać optymalny styl zarządzania zespołem projektowym w zależności od przyjętej metodyki zarządzania projektem
- wykorzystywać różnorodne techniki motywowania członków zespołów projektowych.
MODUŁ 7
Metoda łańcucha krytycznego (CCPM) w nadzorowaniu realizacji projektów (8 godz.)
W trakcie szkolenia zostaną zaprezentowane narzędzia informatyczne wspierające zarządzanie projektami metodą łańcucha krytycznego.
Zagadnienia
- Ewolucja metod zarządzania projektami: Wykres Gantta, PERT, ścieżka krytyczna, łańcuch krytyczny. Podobieństwa i różnice.
- ToC a CCPM. 5 kroków POOGI w zarządzaniu projektami.
- Psychologiczne przyczyny opóźnień projektów: syndrom studenta, syndrom Parkinsona, kotwiczenie.
- Techniczne przyczyny opóźnień projektów: duża wielozadaniowość, punkty integracji, współdzielenie zasobów.
- Planowanie zadań ASAP i ALAP. Zalety i wady - którą metodę kiedy zastosować.
- Wykorzystanie statystyki do skrócenia planowanego czasu trwania zadania. Czas brutto a czas netto. Bufor zadania a bufor projektu.
- Przygotowanie harmonogramu do zarządzania metodą łańcucha krytycznego.
- Bufor projektu. Metody wyliczenia długości buforów. Sposób wstawiania buforów do harmonogramu. Bufory zasilające.
- Bufor zasobów. Wyznaczenie zasobu ograniczającego. Przygotowanie harmonogramu zasobu.
- Harmonogram zewnętrzny podwykonawcy a łańcuch krytyczny.
Po ukończeniu warsztatu uczestnicy będą potrafili:
- zdecydować, który projekt powinien być zarządzany metodą łańcucha krytycznego (CCPM),
- przygotować, a następnie nadzorować projekt metodą CCPM,
- dostosować harmonogram projektu do specyfiki tej metody nadzoru,
- zarządzać niepewnością w projekcie,
- zarządzać głównymi przyczynami opóźnień projektów,
- skutecznie prowadzić spotkania statusowe,
- zadawać właściwe pytania na etapie nadzoru projektu,
- wybrać właściwe narzędzie do zarządzania projektami metodą łańcucha krytycznego.
MODUŁ 8
Zarządzanie portfelem projektów (8 godz.)
Zagadnienia
- Rodzaje portfeli projektów.
- Różnice pomiędzy zarządzaniem projektem a zarządzaniem portfelem projektów - czy istnieją projekty całkowicie niezależne?
- Wybór parametru służącego do priorytetyzacji projektów.
- Efekt synergii wynikający z zarządzania portfelem projektów.
- Planowanie realizacji portfela projektów.
- Dostosowanie harmonogramu projektu do warunków środowiska wieloprojektowego.
- Wprowadzanie modyfikacji projektu bez zaburzania planu prac w pozostałych projektach.
- Nadzór nad realizacją projektów w środowisku wieloprojektowym.
- Narzędzia do zarządzania portfelem projektów.
- Biuro Projektów – na czym polega praca i czy zawsze jest potrzebne?
- Tworzenie efektywnego Biura Projektów.
Po ukończeniu warsztatu uczestnicy będą potrafili:
- zarządzać złożonym portfelem projektów,
- stworzyć portfel projektów,
- wyznaczyć i nadzorować międzyprojektową ścieżkę krytyczną,
- zarządzać niepewnością w środowisku wieloprojektowym,
- skutecznie koordynować prace wielu projektów,
- zbudować Biuro Projektów.
W trakcie zajęć uczestnicy poznają kilka programów informatycznych wspierających zarządzanie portfelem projektów.