Paweł ObrzudJuż po pierwszym zjeździe na studiach MBA wiedziałem, że jest to dobra inwestycja. Gdy poznałem grupę, zdałem sobie sprawę, że jeżeli prowadzący będą chcieli skorzystać z naszych doświadczeń zawodowych, a my z ich bogatego doświadczenia, to razem stworzymy wartościowe zajęcia. Jestem obecnie na drugim roku i uważam, że to jak najbardziej się udało
uczestnik studiów MBA w Opolu
Zarządzanie jakością pozwala na identyfikowanie i eliminowanie błędów oraz niedoskonałości w procesie produkcji i świadczenia usług. Dzięki temu jakość produktów i usług wzrasta, co z kolei przekłada się na zadowolenie klientów i lepsze wyniki finansowe przedsiębiorstwa.
Zapraszamy na studia, dzięki którym zdobędziesz wiedzę na temat standardów w zarządzaniu firmą oraz ich wdrażania w praktyce. Poprawienie tych procesów i procedur prowadzi do zwiększenia efektywności i wydajności pracy, a przedsiębiorstwa, które stosują zarządzanie jakością, cieszą się pozytywnym wizerunkiem. Dzięki temu klienci, pracownicy i partnerzy biznesowi postrzegają takie firmy jako wiarygodne i rzetelne.
Czas trwania: 3 semestry
Liczba godzin: 288 godz. zajęć dydaktycznych
Warunki zaliczenia
Warunkiem ukończenia studiów Executive MBA – Zarządzanie Jakością jest uzyskanie pozytywnych wyników ze wszystkich modułów, z egzaminu końcowego i pracy biznesowej, z gry menedżerskiej Marketplace oraz frekwencja na poziomie minimum 80%.
Absolwenci studiów Executive MBA – Zarządzanie Jakością otrzymują świadectwo ukończenia studiów podyplomowych Executive MBA – Zarządzanie Jakością oraz dyplom Executive MBA – Zarządzanie Jakością wystawiony przez Uniwersytet WSB Merito Opole oraz certyfikaty „Wymagania ISO 9001:2015” oraz „Manager ds. jakości TÜV SÜD” wystawione przez TÜV SÜD Polska Sp. z o.o. Warunkiem uzyskania certyfikatów jest frekwencja na zajęciach podczas trzeciego semestru w wymiarze 100%.
Ostateczny wynik ukończenia studiów Executive MBA – Zarządzanie Jakością jest składową wyniku z pierwszego roku (50%) oraz wyniku trzeciego semestru (50%).
Wynik z pierwszego roku jest składową średniej ocen ze wszystkich modułów (60%), oceny z gry strategicznej Marketplace (20%) oraz egzaminu końcowego (20%).
Wynik trzeciego semestru jest składową średniej ocen ze wszystkich modułów (60%) oraz oceny z pracy biznesowej (40%).
KOMUNIKACJA (32 godz.)
Komunikacja menedżerska (16 godz.)
Najważniejszym procesem w każdej firmie jest komunikacja. Od niej zależy motywacja i satysfakcja pracowników, atmosfera pracy, skuteczność operacyjna i biznesowa, zadowolenie klientów i kontrahentów. Menedżer, który zrozumie, jaką kluczową rolę w zarządzaniu odgrywa komunikacja, oraz zdobędzie odpowiednie umiejętności w tym zakresie, może zbudować silną organizację, bazującą na lojalnym zespole i realizującą ambitne cele. W ramach modułu uczestnicy nabywają wiedzę i umiejętności z zakresu aktywnego słuchania, precyzyjnego przekazywania informacji oraz przekazywania informacji zwrotnych współpracownikom. Po zakończeniu modułu uczestnicy potrafią:
- stosować techniki przekazywania informacji zwrotnych,
- moderować spotkanie ze współpracownikami lub partnerami biznesowymi,
- stosować techniki aktywnego słuchania i precyzyjnego przekazywania informacji,
- rozpoznawać bariery komunikacyjne.
Wystąpienia publiczne / Hybrydowa komunikacja lidera – moduł online (16 godz.)
Skuteczny lider to skuteczny mówca. Hybrydowa komunikacja lidera to sprawdzone techniki przygotowania i dostarczenia skutecznego przekazu w wirtualnym i realnym świecie, który trafia do mózgu odbiorcy i wpływa na jego decyzje. Hybrydowe i wirtualne środowisko pracy to niesamowite pole do wyróżnienia i zwiększonej efektywności. Każde spotkanie to szansa, by idea została zauważona, zapamiętana i wzbudziła zaangażowanie. Po zakończeniu modułu uczestnicy potrafią:
- efektywnie przygotować się do publicznej wypowiedzi,
- wzbudzać i utrzymywać zainteresowanie i motywację odbiorców – przez 45 minut i przez 4 godziny,
- wyróżniać swój temat i spotkanie z tłumu innych,
- korzystać z pomocy wizualnych,
- przekonywać do swoich racji i inspirować publiczność.
OTOCZENIE BIZNESOWE (48 godz.)
Otoczenie prawne (16 godz.)
Zajęcia umożliwiają uczestnikom rozumienie głównych zasad i prawidłowości funkcjonowania biznesu w otoczeniu prawnych uwarunkowań prowadzenia działalności gospodarczej. Uczestnicy poznają zasady podejmowania i prowadzenia działalności gospodarczej oraz zawierania i wykonywania umów w obrocie gospodarczym. Na podstawie zdobytych w trakcie zajęć umiejętności uczestnicy mogą samodzielnie dokonywać wyboru adekwatnej dla danego przypadku formy prowadzenia konkretnej działalności gospodarczej oraz dokonywać analizy stosunków zobowiązaniowych w obrocie gospodarczym. Po zakończeniu modułu uczestnicy potrafią:
- krytycznie oceniać otoczenie biznesowe, w którym funkcjonuje firma,
- dokonywać krytycznych analiz aktu prawnego powołującego przedsiębiorcę (osobę prawną lub jednostkę organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej),
- przeprowadzać analizy praw i obowiązków umowy cywilnoprawnej
- wybierać prawidłowe zabezpieczenia konkretnej umowy.
Otoczenie ekonomiczne (16 godz.)
Skuteczne prowadzenie firmy jest uzależnione od prawidłowego zrozumienia czynników mikro- i makroekonomicznych. Zajęcia kształtują u uczestników orientację w zakresie globalnych problemów ekonomicznych i ich korelacji z prowadzeniem działalności gospodarczej, a także umiejętności formułowania samodzielnych opinii na ten temat. Po zakończeniu modułu uczestnicy potrafią:
- przeprowadzać analizy biznesowe z perspektywy mikroekonomicznej i makroekonomicznej,
- analizować współczesne problemy ekonomiczne i ich wpływ na prowadzenie działalności gospodarczej,
- analizować i szacować popyt rynku na towary i usługi.
Ekonomia menedżerska (16 godz.)
Zajęcia obejmują przegląd podstawowych koncepcji i metod stosowanych przez menedżerów przy dokonywaniu analizy ekonomicznej. Na tej podstawie studenci dokonują analizy efektywności funkcjonowania firmy. Po zakończeniu modułu uczestnicy potrafią:
- przeprowadzać analizy ekonomiczne umożliwiające optymalne wykorzystanie zasobów,
- prowadzić szczegółowe analizy konkretnych elementów otoczenia biznesowego w odniesieniu do swojej organizacji.
HR (32 godz.)
Rola sił HR we wsparciu biznesu (16 godz.)
Zajęcia mają na celu zrozumienie roli HR-u w organizacji. Uczestnicy mają okazję zaplanować zmianę kultury organizacyjnej w odniesieniu do realnych przypadków biznesowych, a także uczą się, że siły HR-owe w organizacji mają realny wpływ na funkcjonowanie biznesu. Moduł umożliwia podzielenie się inspiracjami z zakresu zarządzania kapitałem ludzkim. Większa część zajęć jest prowadzona metodologią Design Thinking. Po zakończeniu modułu uczestnicy znają:
- kompetencje efektywnego HR-u,
- rolę współpracy na linii HR – biznes,
- wartość kultury organizacyjnej we wsparciu realizacji celów biznesowych oraz budowaniu zaangażowania pracowników,
- rodzaje strategii personalnych i wspierających ich HR Roadmap,
- mierniki w obszarze HR-u.
Narzędzia HR-owe w codziennej pracy menedżera (16 godz.)
Podczas tego modułu uczestnicy poznają codzienne narzędzia z obszaru HR-u, które służą rozpoznawaniu potencjału pracowników, budowaniu motywacji podwładnych oraz utrzymywaniu zaufania w zespole. Program modułu obejmuje:
- rekrutację i selekcję kandydatów do pracy – trening pytań rekrutacyjnych,
- dobór narzędzi zarządzania zespołem w zależności od dojrzałości i motywacji pracowników,
- piramidę zaufania do pracowników – jak delegować zdania,
- rozmowę roczną (oceniającą, rozwojową),
- elementy coachingu,
- rozmowę ze zwalnianym pracownikiem.
FINANSE PRZEDSIĘBIORSTW (32 godz.)
Źródła finansowania (16 godz.)
Celem bloku jest omówienie technik i sposobów pozyskiwania kapitału na działalność gospodarczą. W ramach poruszanych zagadnień szczególną rolę odgrywa przekazanie wiedzy i kształtowanie umiejętności związanych z mechanizmami ekonomicznymi i organizacyjnymi pozyskiwania źródeł finansowania z uwzględnieniem aktualnych uwarunkowań prawnych. Efektem uczestnictwa w module jest wzrost kompetencji w zakresie:
- specyfiki źródeł finansowania działalności gospodarczej,
- analizy i oceny kosztów pozyskiwania kapitału,
- doboru odpowiednich źródeł do realizacji projektów biznesowych.
Analiza wiarygodności finansowej (8 godz.)
W czasie zajęć uczestnicy zdobywają wiedzę z zakresu narzędzi umożliwiających ocenę sytuacji finansowej przedsiębiorstwa. Szczególnie istotną kwestią jest rozwój umiejętności wykorzystania poznanych narzędzi poprzez studia przypadków i analizę rzeczywistych przedsięwzięć biznesowych. Po zakończeniu uczestnicy potrafią:
- pozyskiwać informacje finansowe z otoczenia biznesowego,
- wykorzystywać narzędzia do oceny wiarygodności finansowej przedsiębiorstwa,
- czytać informacje finansowe,
- podejmować decyzje przekładające się na wyniki finansowe.
Ocena efektywności inwestycji (8 godz.)
Decyzje finansowe w zakresie inwestycji podejmowane w organizacjach biznesowych przez liderów na kierowniczych stanowiskach w istotny sposób przekładają się na działanie całego przedsiębiorstwa. W trakcie zajęć studenci zdobywają doświadczenie przydatne w analizie i ocenie planowanych oraz realizowanych projektów inwestycyjnych. Po zakończeniu modułu uczestnicy potrafią:
- oceniać stopę zwrotu i analizować ryzyko związane z rozwojem przedsiębiorstwa i podejmowaniem decyzji inwestycyjnych,
- określać wpływ podejmowanych decyzji na wartość firmy.
STRATEGIA (32 godz.)
Zarządzanie strategiczne (16 godz.)
Podczas realizacji modułu uczestnicy analizują czynniki otoczenia i wnętrza organizacji, które sprzyjają rozwojowi lub go zakłócają, a tym samym stanowią główny problem top managementu w firmach. Po zakończeniu modułu uczestnicy potrafią:
- przeprowadzić analizę efektywności strategii przyjętej przez organizację,
- łączyć instrumenty i koncepcje przedstawione podczas poprzednich modułów przy wykorzystaniu internetu, opierając się na przeprowadzonej symulacji biznesowej,
- przygotowywać prezentacje biznesowe, bazując na najnowszych trendach.
Symulacyjna gra menedżerska (16 godz.)
W ramach modułu Zarządzanie strategiczne uczestnicy biorą udział w grze Marketplace, w której ćwiczą podejmowanie decyzji strategicznych i taktycznych podobnych do tych, jakie muszą zostać podjęte przez zarząd każdej nowo utworzonej firmy. Największym wyzwaniem w grze – tak jak i w świecie rzeczywistym – jest konieczność ciągłego dokonywania wielu decyzji strategicznych i taktycznych równocześnie. Nie można odkładać decyzji o kampanii reklamowej czy rozwoju rynku w czasie podejmowania decyzji o wysokości ceny produktu. Uczestnicy stają przed problemem współzależności różnych opcji decyzyjnych związanych z daną tematyką, ale również zależności pomiędzy różnymi obszarami decyzyjnymi.
Procesowi decyzyjnemu zawsze towarzyszy niepewność. Studenci przekonują się jednak, że można zredukować tę niepewność, poprzez opieranie swoich decyzji na wynikach z przeszłości. Ponieważ mogą robić korekty, tak więc radzą sobie nawet z wątpliwymi decyzjami (sądy dotyczące przeszłości są o wiele trafniejsze niż przewidywania dotyczące przyszłości).
Materiały szkoleniowe dostępne w trakcie zajęć zawierają poglądowe omówienie decyzji, które uczestnicy muszą podjąć. Pomogą one zapoznać się z każdym etapem procesu decyzyjnego.
MODUŁ DO WYBORU (32 GODZ.)
Uczestnicy wybierają jeden moduł z poniższych. W programie studiów znajduje się ten moduł, który został wybrany większością głosów.
- Jak zbudować mentalny mistrzowski zespół i być nieformalnym liderem.
- Design Thinking & Praktyka zarządzania.
- Zarządzanie biznesem międzynarodowym.
- Marketing: kreowanie wizerunku.
Lista modułów podlegających ocenie (2 rok – Zarządzanie jakością):
System zarządzania jakością (ISO 9001:2015) (8 godz.)
Podczas zajęć poruszane są między innymi tematy związane z kontekstem organizacji, analizą danych, podejściem procesowym czy wsparciem procesów głównych. Uczestnicy poznają wyzwania i odpowiedzialności stawiane menedżerom, a także narzędzia ułatwiające realizację zadań stawianych przez normę ISO 9001:2015.
Po zakończeniu zajęć uczestnicy potrafią poprawnie zinterpretować wymagania stawiane przedsiębiorstwu przez normę ISO 9001:2015.
Role i zadania najwyższego kierownictwa w systemie zarządzania jakością (8 godz.)
Zajęcia przybliżają obowiązki i odpowiedzialności najwyższego kierownictwa zgodnie z systemem zarządzania jakością. Uczestnicy dowiadują się, jak rozumiane jest pojęcie przywództwa i w jaki sposób wpływa ono na wyniki osiągane przez organizację. Przedstawiane są metody i narzędzia wspomagające wykonywanie zadań najwyższego kierownictwa, w tym wyznaczanie celów i określanie efektywności poszczególnych procesów. Podejmowany jest również temat motywowania pracowników oraz komunikacji w przedsiębiorstwie.
Po zakończeniu zajęć uczestnicy potrafią odpowiednio realizować zadania najwyższego kierownictwa w systemie zarządzania jakością.
Budowanie podejścia procesowego w organizacji (16 godz.)
VSM, czyli mapowanie strumieni wartości, jest narzędziem opartym na analizie przebiegu procesów w przedsiębiorstwie w postaci mapy strumienia wartości odzwierciedlającej aktualny stan. Na jej podstawie można stworzyć wizję stanu docelowego oraz plan dojścia do tego stanu. Uczestnicy zajęć poznają etapy i cele zastosowania VSM, a dzięki ćwiczeniom na zadanych przykładach sprawdzają, jak zastosować je w praktyce.
Narzędzia jakości (16 godz.)
Na zajęciach omawiane są instrumenty, którymi można posłużyć się, aby efektywnie zbierać i analizować dane dotyczące szeroko pojętego zarządzania jakością. Zastosowanie metod i narzędzi doskonalenia jakości w przedsiębiorstwie ułatwia podejmowanie decyzji opartych na uzyskanych przy ich użyciu wynikach. Pozwala również na szybkie reagowanie i podjęcie odpowiednich działań w przypadku rozbieżności stanu faktycznego z założonymi celami.
W trakcie zajęć omówione są:
- FMEA procesu (PFMEA),
- analiza przyczyn źródłowych (RCA),
- plany kontroli.
Po zakończeniu zajęć uczestnicy potrafią zastosować w praktyce wybrane narzędzia jakości oraz interpretować wyniki uzyskane dzięki tym narzędziom.
Lean management (16 godz.)
Na zajęciach omawiane są narzędzia i techniki zarządzania przedsiębiorstwem opartego na elastyczności oraz dążeniu do wysokiej jakości na drodze ciągłego doskonalenia. Zastosowanie Lean management niesie ze sobą wiele korzyści dla organizacji, w tym: zmniejszenie kosztów, wzrost elastyczności, uzyskanie produktów o wysokiej jakości, skrócenie czasu realizacji zamówień. Udział w zajęciach pomaga dobrać odpowiednie narzędzia zarządzania dla organizacji, a także pokazuje, jak stosować je w praktyce.
Auditowanie systemu zarządzania jakością (16 godz.)
Na zajęciach uczestnicy poznają cechy idealnego auditora i mogą skonfrontować z nimi własne umiejętności i wiedzę. Zakres zajęć obejmuje zarówno przygotowanie do audytu, jego przeprowadzenie, jak i działania poaudytowe. Podane są praktyczne wskazówki dotyczące opracowania dokumentacji audytowej oraz rozwiązywania trudnych sytuacji podczas audytu. Uczestnicy sprawdzają swoje umiejętności podczas symulacji i studiów przypadków. Uczestnictwo w zajęciach pozwala na samodzielne prowadzenia audytów wewnętrznych w organizacji.
UWAGA:
Dodatkowo po uiszczeniu opłaty słuchacze mogą otrzymać certyfikat „Auditor wewnętrzny systemu zarządzania jakością ISO 9001:2015”. Sugerowana cena: 150 zł netto (184,50 zł brutto).
TÜV SÜD Polska Sp. z o.o. wydaje w cenie zajęć certyfikat „Wymagania ISO 9001:2015” oraz „Manager ds. jakości TÜV SÜD”.