Największą rolę na studiach MBA odgrywają przede wszystkim ich uczestnicy. Jesteśmy bardzo zróżnicowaną grupę wywodzącą się z zupełnie innych gałęzi biznesowych. Dzięki temu mogę uczyć się od moich kolegów i koleżanek.

Piotr Billing
uczestnik studiów EMBA PM we Wrocławiu

Program składa się z 13 modułów, w trakcie których uczestnicy zdobywają kompleksową wiedzę w dwóch obszarach: General Management oraz Project Management.  

Dla kogo?

  • kadry menedżerskiej średniego i wyższego szczebla mających doświadczenie w pracy z projektami, 
  • project menedżerów,  
  • liderów zespołów projektowych. 

Organizacja studiów

Studia trwają 1,5 roku. Program obejmuje łącznie:

  • 3 semestry, 
  • dwa bloki tematyczne:  
    - General Management, 
    - Project Management.

Harmonogram

I i II semestr  

W trakcie dwóch pierwszych semestrów uczestnicy realizują moduły z zakresu General Management obejmujące 6 obszarów: 

  • komunikacja, 
  • otoczenie biznesowe, 
  • HR, 
  • finanse przedsiębiorstw, 
  • strategia, 
  • moduły do wyboru. 

III semestr 

W trzecim semestrze zajęcia prowadzą eksperci z EY Academy of Business. Są to moduły specjalistyczne związane z zarządzaniem projektami: 

  • diagnostyka organizacyjna w projekcie – narzędzia myślowe (thinking tools)
  • skuteczne sposoby wdrażania procesu zarządzania projektami
  • planowanie i harmonogramowanie projektów według klasycznego podejścia, 
  • zwinne metody w prowadzeniu projektów: KANBAN i SCRUM
  • zarządzanie ryzykiem w projekcie, 
  • budowanie i zarządzanie zespołem projektowym, 
  • metoda łańcucha krytycznego (CCPM) w nadzorowaniu realizacji projektów,
  • zarządzanie portfelem projektów.

Aktualny harmonogram zjazdów znajdziesz tutaj.

Zajęcia z trenerami z EY Academy of Business obejmują: przekrój metodyk zarządzania projektami, zbiór najlepszych praktyk, narzędzi i rekomendowanych rozwiązań dla członków zespołów projektowych. Uczestnicy poznają dominujące światowe standardy zarządzania projektami: PMI®, Prince2®, CCPM, Agile oraz rozwiązania hybrydowe. Nauczą się również dobierać podejścia projektowe w zależności od typu planowanego i realizowanego projektu oraz celów projektu. 

Po zaliczeniu bloku modułów specjalistycznycych oraz obronie pracy końcowej, uczestnicy otrzymują potwierdzenie kompleksowych kwalifikacji z obszaru zarządzania projektami w postaci tytułu Certyfikowanego Project Managera EY Academy of Business. 

Metody kształcenia

  • Cały program ma formułę interaktywnych warsztatów i intensywnej współpracy z trenerami – praca nad projektami realizowana jest w trakcie trzeciego semestru studiów.
  • Zajęcia obejmują analizę ciekawych przypadków, pracę indywidulaną i grupową nad wybranymi case studies, dyskusje oraz symulacje zespołowe.
  • Prace końcowe pisane są w oparciu o realne projekty zaczerpnięte z własnego otoczenia biznesowego.

Zasady zaliczenia studiów 

Zaliczenie studiów polega na uzyskaniu pozytywnej oceny z: 

  • wszystkich modułów z obszaru General Management, 
  • symulacji biznesowej Marketplace, 
  • egzaminu podsumowującego pierwszy rok studiów, 
  • obrony indywidualnej pracy końcowej po ukończeniu modułu Project Management. 

Elementem warunkującym jest frekwencja na zajęciach w wymiarze min. 80%.  

Prestiżowy dyplom 

Absolwenci studiów otrzymują: 

  • świadectwo ukończenia studiów podyplomowych Executive MBA – Project Management, 
  • dyplom Executive MBA – Project Management, 
  • tytuł Certyfikowanego Project Managera EY Academy of Business (po zaliczeniu trzeciego semestru). 

 


KOMUNIKACJA (48 godz.)

Psychomanipulacje w biznesie (16 godz.) 

W ramach modułu uczestnicy zanurzą się w głębię technik manipulacyjnych ucząc się ich rozpoznawania, zrozumienia, a przede wszystkim - skutecznego przeciwdziałania. Zajęcia łączą solidne podstawy teoretyczne z intensywnym treningiem praktycznym, wykorzystując gry symulacyjne, analizy przypadków oraz interaktywne warsztaty. Uczestnicy zdobędą kompleksową wiedzę i umiejętności niezbędne do obrony przed manipulacją w różnych kontekstach życiowych i zawodowych. Moduł ma na celu:

  • opracowanie umiejętności rozpoznawania manipulacji, co oznacza, że uczestnicy nauczą się identyfikować subtelne i mniej subtelne techniki manipulacyjne, oparte na elementach mowy ciała
  • zrozumienie własnych reakcji. Praca nad zrozumieniem, jakie mechanizmy w nas samych mogą czynić nas bardziej podatnymi na manipulację. Nauka praktycznych metod obrony przed manipulacją, w tym asertywności i umiejętności komunikacyjnych
  • zastosowanie wiedzy w praktyce. Uczestnicy będą mieli okazję do zastosowania zdobytej wiedzy w kontrolowanych scenariuszach symulacyjnych, co pozwoli na lepsze przygotowanie do rzeczywistych sytuacji.

 Wystąpienia publiczne / Hybrydowa komunikacja lidera (moduł online) (16 godz.) 

Skuteczny lider to skuteczny mówca. Hybrydowa Komunikacja Lidera to sprawdzone techniki przygotowania i dostarczenia skutecznego przekazu – w wirtualnym i realnym świecie – który trafia do mózgu odbiorcy i wpływa na jego decyzje. Hybrydowe i wirtualne środowisko pracy to niesamowite pole do wyróżnienia i zwiększonej efektywności. Każde spotkanie to szansa, by idea została zauważona, zapamiętana i wzbudziła zaangażowanie. Po zakończeniu modułu uczestnik będzie potrafił:

  • efektywnie przygotować się do publicznej wypowiedzi,
  • wzbudzać i utrzymać zainteresowanie i motywację odbiorców – przez 45 minut i przez 4 godziny,
  • wyróżnić swój temat i spotkanie z tłumu innych,
  • korzystać z pomocy wizualnych,
  • przekonać do swoich racji i zainspirować publiczność.

Negocjacje w biznesie (16 godz.) 

Negocjacje w biznesie to szeroki obszar zagadnień, który można analizować z punktu widzenia teorii interakcji, czy modelu procesu komunikowania. W każdym z tych podejść pojawiają się standardowe zagadnienia, czyli wybór stylów negocjowania, proces i fazy prowadzenia rozmów, manipulacje i chwyty stosowane w trakcie rozmów, ogólne strategie postępowania w negocjacjach, zdolności i umiejętności negocjacyjne. W trakcie zajęć wszystkie te zagadnienia omawiane są nie tylko na poziomie wiedzy teoretycznej, ale nacisk położony jest na zdobywanie umiejętności praktycznych poprzez uczestnictwo w licznych grach i ćwiczeniach negocjacyjnych. Aktywny udział w zajęciach będzie dla uczestników okazją do:

  • opracowania silnych i słabych stron procesu negocjacji biznesowych
  • zrozumienia procesu percepcji partnera, siebie i sytuacji negocjacyjnej
  • tworzenia strategii negocjowania
  • planowania zadań negocjacyjnych
  • wdrażania podstawowych praw negocjacji 
  • zaznajomienia się z technikami negocjacji
  • opanowania umiejętności redukowania napięcia w trakcie rozmów i przełamania impasu
  • diagnozowania swoich osobistych umiejętności i predyspozycji do prowadzenia negocjacji
  • radzenia sobie w sytuacjach kryzysów negocjacyjnych
  • poszerzenia wiedzy o aspekty psychologii negocjacji.


 OTOCZENIE BIZNESOWE (32 godz.)

Otoczenie prawne (16 godz.)

Zajęcia umożliwiają uczestnikom rozumienie głównych zasad i prawidłowości funkcjonowania biznesu w otoczeniu prawnych uwarunkowań prowadzenia działalności gospodarczej. Uczestnicy poznają zasady podejmowania i prowadzenia działalności gospodarczej oraz zawierania i wykonywania umów w obrocie gospodarczym. W wyniku aktywnego udziału w zajęciach, uczestnicy będą potrafili:

  • krytycznie oceniać otoczenie prawno-biznesowe, w którym funkcjonuje firma
  • dokonać analizy praw i obowiązków wynikających z umowy cywilnoprawnej
  • dokonać prawidłowego względem potrzeb i kosztów wyboru zabezpieczenia umowy
  • wskazać zagrożenia kolizji działań organizacji z regulacjami obowiązującymi w poszczególnych gałęziach prawa
  • zidentyfikować prawne ryzyka wewnętrzne
  • przygotować opis i zgromadzić dokumentację zaistniałej sytuacji faktycznej lub prawnej w celu dokonania oceny ryzyka oraz uwarunkowań prawnych
  • podjąć profesjonalny dialog z wewnętrznym działem prawnym oraz zewnętrzną kancelarią.

Otoczenie ekonomiczne (16 godz.)

Skuteczne prowadzenie firmy jest uzależnione od prawidłowego zrozumienia czynników mikro- i makroekonomicznych. Zajęcia kształtują u uczestników orientację w zakresie podstawowych współczesnych ekonomicznych problemów globalnych i ich korelacji z prowadzeniem działalności gospodarczej, a także umiejętności formułowania samodzielnych opinii na ten temat.  Po jego zakończeniu uczestnicy będą potrafili:

  • przeprowadzać analizy biznesowe z perspektywy mikroekonomicznej i makroekonomicznej
  • analizować współczesne problemy ekonomiczne i ich wpływ na prowadzenie działalności gospodarczej
  • analizować i szacować popyt rynku na towary i usługi.


HR (32 godz.)

Budowanie zespołu pracowniczego i przywództwo (16 godz.)

Budowanie silnego i zgranego zespołu oraz rozwijanie efektywnego przywództwa są kluczowymi elementami w osiąganiu sukcesu organizacji. W ramach tego modułu uczestnicy będą zgłębiać różnorodne aspekty budowania zespołu, rozpoznawania i rozwiązywania konfliktów oraz rozwijania umiejętności przywódczych. Poprzez zrozumienie etapów rozwoju zespołu, analizę różnorodności, maksymalizację potencjału kapitału ludzkiego oraz poznanie różnych stylów przywództwa, uczestnicy będą wyposażeni w narzędzia niezbędne do skutecznego zarządzania ludźmi. Po ukończeniu kursu będą potrafili:

  • rozumieć etapy budowania i rozwoju zespołu oraz zależności zachowań lidera zespołu na poszczególnych jego etapach
  • rozpoznać dysfunkcję i negatywne zjawiska w zespole oraz przeciwdziałać im 
  • rozumieć i wiedzieć, jak wykorzystać oraz rozpoznać różnorodność w budowaniu zespołu 
  • maksymalizować i rozumieć potencjał kapitału ludzkiego w zespole 
  • poznać i zrozumieć rolę współczesnego lidera i znaczenie przewodzenia jako "koła napędowego" całej organizacji i jej biznesu
  • rozpoznać w sobie i dokonać autoanalizy współczesnego lidera 
  • rozpoznawać różne style kierowania ludźmi, oraz będą wiedzieć jak wykorzystać je efektywnie w rozwoju zespołu 
  • poznać wyzwania przywództwa w kontekście świata BANI
 
Budowanie kultury komunikacji, zaangażowania oraz wyjątkowych wyników (16 godz.)

Najcenniejszym z kapitałów każdej organizacji są ludzie, którzy swoim osobistym i zbiorowym wysiłkiem przyczyniają się do osiągnięcia wszystkich założonych przez przedsiębiorstwo celów. Od dobrze funkcjonującego zespołu pracowników zależy powodzenie organizacji, dla której pracują. Po zakończeniu modułu uczestnicy będą potrafili:
  • kontrolować główne wskaźniki efektywności organizacji 
  • budować kulturę osiągania wyjątkowych wyników w miejscu pracy
  • budować kulturę komunikacji opartej o skuteczne, transparentne narzędzia 
  • udzielać skutecznej informacji zwrotnej, zorientowanej na osiągnięcie wyniku 
  • umiejętnie ustawiać cele w organizacji 
  • rozumieć mechanizmy wpływające na proces zarządzania zmianą w organizacji
  • wskazywać metody umocnienia kapitału ludzkiego oraz motywacji pracowników w celu zapewnienia sukcesu firmy
  • analizować zasadnicze funkcje human resources oraz ich współdziałanie w ramach organizacji 
  • opracowywać plany zmaksymalizowania potencjału kapitału ludzkiego w organizacji.


FINANSE PRZEDSIEBIORSTW (32 godz.)

Źródła finansowania (16 godz.)

Celem bloku jest omówienie technik i sposobów pozyskiwania kapitału na działalność gospodarczą. W ramach poruszanych zagadnień szczególną rolę odgrywa przekazanie wiedzy i kształtowanie umiejętności związanych
z mechanizmami ekonomicznymi i organizacyjnymi pozyskiwania źródeł finansowania z uwzględnieniem aktualnych uwarunkowań prawnych. Efektem modułu jest podnoszenie kompetencji w zakresie:

  • specyfiki źródeł finansowania działalności gospodarczej
  • analizy i oceny kosztów pozyskiwania kapitału
  • doboru odpowiednich źródeł do realizacji projektów biznesowych.

Analiza wiarygodności finansowej (8 godz.)

W czasie zajęć uczestnicy zdobywają wiedzę z zakresu narzędzi umożliwiających ocenę sytuacji finansowej przedsiębiorstwa. Szczególnie istotną kwestią jest rozwój umiejętności wykorzystania poznanych narzędzi poprzez studia przypadków i analizę rzeczywistych przedsięwzięć biznesowych. Po zakończeniu uczestnicy będa potrafili: 

  • pozyskiwać informacje finansowe z otoczenia biznesowego
  • wykorzystywać narzędzia do oceny wiarygodności finansowej przedsiębiorstwa
  • czytać informacje finansowe
  • podejmować decyzje przekładające się na wyniki finansowe.

Ocena efektywności inwestycji (8 godz.)

Decyzje finansowe w zakresie inwestycji podejmowane w organizacjach biznesowych przez liderów na kierowniczych stanowiskach w istotny sposób przekładają się na działanie całego przedsiębiorstwa. W trakcie zajęć uczestnicy zdobywają doświadczenie przydatne w analizie i ocenie planowanych jak i realizowanych projektów inwestycyjnych,. Po zakończeniu modułu uczestnicy będą potrafili:

  • oceniać stopę zwrotu i analizować ryzyko związane z rozwojem przedsiębiorstwa i podejmowaniem decyzji inwestycyjnych
  • określić wpływ podejmowanych decyzji na wartość firmy.


STRATEGIA (32 godz.)

Zarządzanie strategiczne (16 godz.)

Podczas dwudniowego spotkania uczestnicy dokonują przeglądu wiodących rozwiązań i trendów rynkowych w zakresie strategii przedsiębiorstw. Dodatkowo zostają omówione, wymogi stawiane przed nowoczesnym menadżerem. Zarówno w zakresie tworzenia odważnych i adekwatnych do możliwości strategii rozwoju jak i ich wdrożenia. Jednak najważniejsza jest wspólna wymiana doświadczeń i inspiracji. Dzięki temu można wypracować zastosowanie poznanych sposobów i metod we własnych organizacjach, wpasowując je do przyszłych strategii.

  • zajęcia mają charakter interaktywny, z elementami wykładu

Symulacja biznesowa Marketplace (16 godz.)

W ramach modułu Zarządzanie strategiczne uczestnicy biorą udział w symulacji biznesowej Marketplace, w której ćwiczą podejmowanie decyzji strategicznych i taktycznych podobnych do tych, jakie muszą zostać podjęte przez zarząd każdej nowo utworzonej firmy. Największym wyzwaniem w symulacji - tak jak i w świecie rzeczywistym - jest konieczność ciągłego dokonywania wielu decyzji strategicznych i taktycznych równocześnie. Nie można odkładać decyzji o kampanii reklamowej czy rozwoju rynku w czasie podejmowania decyzji o wysokości ceny produktu. Uczestnik staje przed problemem współzależności różnych opcji decyzyjnych związanych z daną tematyką, ale również zależności pomiędzy różnymi obszarami decyzyjnymi. 

Procesowi decyzyjnemu zawsze towarzyszy niepewność. Uczestnicy przekonają się jednak, że można zredukować tę niepewność, opierając swoje decyzje o wyniki decyzji z przeszłości. Mogą potem dokonywać korekt, tak więc można sobie radzić nawet z wątpliwymi decyzjami (sądy dotyczące przeszłości są o wiele trafniejsze niż przewidywania dotyczące przyszłości). 

Materiały szkoleniowe dostępne w trakcie zajęć zawierają poglądowe omówienie decyzji, które uczestnik musi podjąć. Pomogą one zapoznać się z każdym etapem procesu decyzyjnego.


MODUŁY DO WYBORU (32 GODZ.). 

Uczestnicy mogą wybrać dwa tematy z poniższych. W programie studiów znajdą się te moduły, które zostaną wybrane większością głosów w grupie:

  • Jak zbudować mentalny mistrzowski zespół i być nieformalnym liderem
  • Tech-Trends - transformacja cyfrowa 
  • Zarządzanie zmianą 
  • Rozumienie i kontrola myślenia twórczego w marketingu 

MODUŁ 1
Diagnostyka organizacyjna w projekcie – narzędzia myślowe (thinking tools) (16 godz.)

Zagadnienia

  • Co to są „narzędzia myślowe”? Ile ich jest? W jakim celu zostały stworzone? Kiedy je wykorzystywać?
  • Dlaczego większość „dobrych pomysłów” na projekty związane z usprawnieniem działania firmy ma charakter „leczenia objawowego”?
  • Dlaczego bardzo często naprawdę świetny pomysł jest odrzucany przez decydentów?
  • Czy ludzie zawsze boją się zmian? Co to oznacza, że ludzie boją się zmian? Jakie pytania należy sobie zadać, planując jakąkolwiek zmianę? Jakie są poziomy oporu przed zmianą? W jaki sposób sobie z nimi radzić?
  • W jaki sposób ustalić, że decydenci odpowiedzialni za wdrożenie jakiejś koncepcji są już gotowi do dyskusji na jej temat? Jak nie „spalić” dobrego pomysłu?
  • Jak opracować diagram stanu obecnego (CRT – Current Reality Tree)?
  • Jak wykorzystać diagram stanu obecnego do zbudowania porozumienia co do rzeczywistych przyczyn obserwowanych zjawisk i uzgodnienia tzw. kierunkowego rozwiązania?
  • Dlaczego praktycznie każdy problem i związaną z nim decyzję można przedstawić jako konflikt?
  • Dlaczego na co dzień usiłujemy rozwiązywać konflikty metodą szukania kompromisu?
  • Dlaczego dla każdego problemu/decyzji istnieje potencjalnie przełomowe rozwiązanie (breakthrough solution)?
  • Jak przygotować diagram konfliktu (ang. Cloud Diagram) i jak go użyć do odnalezienia przełomowego rozwiązania?
  • Jak odnaleźć kluczowy konflikt każdej firmy (tzw. Master Cloud)?
  • Jak wykorzystać „narzędzia myślowe” do poprowadzenia w organizacji dyskusji o źródłach problemów, jakie na co dzień obserwowane są przez wszystkich pracowników w różnych obszarach?
  • Jak zidentyfikować ograniczenia w organizacji?
  • Co zrobić w sytuacji, gdy znajomość przyczyn źródłowych nie przybliża nas do rozwiązania?
  • Czym różni się problem od „sytuacji problemowej”?
  • Co oznacza innowacyjne spojrzenie na sytuację problemową? Jak tego dokonać?
  • Co to jest „rozwiązanie eleganckie”?
  • Na czym polega technika „zmiany jakościowej”?
  • Na czym polega technika „bezpośredniego otoczenia”
  • Jak zorganizować pracę nad rozwiązywaniem sytuacji problemowej w sposób systematyczny?
  • Jak przełożyć wyniki zastosowania narzędzi myślowych na portfel projektów, którego wdrożenie skutecznie usunie wszystkie ograniczenia?

Po ukończeniu warsztatu uczestnicy będą potrafili:

  • samodzielnie poprowadzić prace nad diagnozą sytuacji w firmie przy zastosowaniu narzędzi myślowych,
  • wybrać odpowiednie do danej sytuacji narzędzie myślowe,
  • wykorzystać narzędzia myślowe do przeprowadzenia procesu podejmowania decyzji o wprowadzeniu zmian w firmie,
  • wykorzystać narzędzia myślowe do identyfikacji ograniczeń w firmie oraz selekcji projektów, których wdrożenie skutecznie usunie te ograniczenia.


MODUŁ 2
Skuteczne sposoby wdrażania procesu zarządzania projaktami (8 godz.)

Cele modułu:

  • doskonalenie umiejętności samodzielnego wykonania analizy trudnych sytuacji w realizowanych projektach z wykorzystaniem Narzędzi Myślowych Thinking Tools
  • wymiana wniosków i spostrzeżeń dotyczących prowadzenia projektów pomiędzy uczestnikami
  • przygotowanie uczestników do skutecznego wdrażania metod, technik i narzędzi zarządzania projektami w organizacjach.

Korzyści z uczestnictwa w module:
Po ukończeniu modułu uczestnicy będą potrafili:

  • identyfikować i prezentować przyczyny źródłowe niepożądanych sytuacji w realizowanych projektach 
  • formułować konkretne oraz wdrażalne wnioski 
  • dobrać sposób wdrażania wybranych metod, technik i narzędzi zarządzania projektami do sytuacji.

Zawartość merytoryczna modułu:

  • opór ludzi przed zmianami - przyczyny i konsekwencje
  • warsztat: podsumowanie wyników analizy przyczyn źródłowych trudnych sytuacji w projektach, wymiana wniosków i spostrzeżeń oraz pomysłów na rozwiązania kierunkowe 
  • sposoby na pokonywanie oporu przed wprowadzanymi ulepszeniami w sposobie prowadzenia projektów
  • metody i narzędzia użyteczne w procesie wdrażania zmian w sposobie zarządzania projektami.


MODUŁ 3
Planowanie i harmonogramowanie projektów według klasycznego podejścia (16 godz.)

Cele modułu:

  • przygotowanie uczestników do samodzielnego definiowania założeń planowanych projektów
  • przygotowanie uczestników do profesjonalnego przygotowania planów projektów, które będą użyteczne oraz w pełni wykorzystane w procesie zarządzania projektami.

Korzyści z uczestnictwa w module:
Po ukończeniu modułu uczestnicy będą potrafili:

  • zdefiniować cele oraz produkty projektu 
  • stworzyć kartę zgłoszenia projektu
  • zidentyfikować zadania do wykonania w projekcie 
  • zbudować sieć projektu
  • zdefiniować kamienie milowe w projekcie 
  • stworzyć harmonogram projektu wg. ścieżki krytycznej, zrozumieć jego ograniczenia.  

Zawartość merytoryczna modułu:

  • uporządkowanie pojęć oraz ich definicji 
  • definiowanie celów projektu. Definicja celu głównego, celów szczegółowych, celów dodatkowych. Opis i parametryzacja celów. Piramida celów - poszukiwanie i eliminacja sprzeczności oraz asynchroniczności w procesie definiowania celów
  • analiza produktów projektu - definicja wymiernych rezultatów realizacji projektu. Definiowanie kryterium odbioru produktów projektu. Weryfikacja poprawności przyjętych założeń z zastosowaniem matrycy cel/ produkt
  • tworzenie karty (rejestru) zgłoszenia projektu
  • definiowanie zadań w projekcie z wykorzystaniem narzędzia WBS (ang. Work Breakdown Structure). Definicja poziomów i kryteriów poprawności WBS. Definicja właściwego poziomu szczegółowości opisu zadań w WBS
  • definiowanie sieci projektu. Omówienie typów relacji pomiędzy zadaniami (zakończ-rozpocznij, zakończ-zakończ, rozpocznij-rozpocznij, rozpocznij-zakończ). Ocena zasadności stosowania wybranych relacji pomiędzy zadaniami. Uwarunkowania skutecznego wykorzystywania zadań zbiorczych w planowaniu projektu
  • kalkulacja czasochłonności zadań w projekcie. Różnica pomiędzy czasochłonnością a pracochłonnością. Różnica pomiędzy czasochłonnością ambitną a bezpieczną. Uwarunkowania skutecznej wyceny czasochłonności w projekcie
  • definiowanie etapów w projekcie. Rola etapowania w zarządzaniu projektami. Uwarunkowania skutecznego wykorzystywania etapów w zarządzaniu projektami i raportingu zarządczym
  • definiowanie kamieni milowych w projekcie. Rola kamieni milowych w zarządzaniu projektem. Uwarunkowania skutecznego wykorzystywania kamieni milowych w projekcie. Wady i zalety zastosowania kamieni milowych w zarządzaniu projektami
  • definiowanie zadań z ograniczeniem w projekcie. Rola zadań z ograniczeniem w projekcie. Typy ograniczeń w definiowaniu zadań w projekcie. Uwarunkowania skutecznego wykorzystywania zadań z ograniczeniem w projekcie. Uwarunkowania skutecznego przeplanowania projektu z uwzględnieniem wpływu zadań z ograniczeniem
  • definiowanie ścieżki krytycznej w projekcie. Rola i znaczenie ścieżki krytycznej w zarządzaniu projektem. Metoda tworzenia kolejnych wersji planu w przypadku, gdy ścieżka krytyczna nie spełnia warunków terminu ostatecznego projektu. 


MODUŁ 4
Zwinne metody w prowadzeniu projektów: KANBAN i SCRUM (24 godz.)

Cele modułu:

  • wyjaśnienie pojęć i kluczowe koncepcje
  • ułatwienie rozpoczęcia wdrażania zwinnego podejścia (ang. Agile) w organizacji
  • ułatwienie wykorzystania metody KANBAN w zarządzaniu projaktami i zadaniami 
  • ułatwienie wykorzystania metody SCRUM w projaktach 

Korzyści z uczestnictwa w module:
Po ukończeniu modułu uczestnicy będą potrafili:

  • rozpoznawać projekty, w których warto zastosować zwinne podejście (ang. Agile)
  • zastosować zwinne podejście w swoich przedsięwzięciach 
  • zdecydować, w którym projekcie wykorzystać metodę KANBAN, a w którym metodę SCRUM
  • budować zwinny zespół i aktywnie w nim uczestniczyć w trakcie realizacji projektów 
  • definiować wymagania biznesowe w sposób ułatwiający ich zmianę w trakcie realizacji projektu 
  • przygotowac tablice KANBAN dla wybranego przepływu pracy 
  • określić zasady pracy z tablicą KANBAN
  • dostosować tablice KANBAN do własnych potrzeb oraz korzystać z narzędzi ciągłego doskonalenia metody KANBAN 
  • zorganizować skuteczne spotkanie projektowe

Zawartość merytoryczna modułu:

  • Czym jest Agile i czym jest skupienie na dostarczaniu wartości?
  • Agile to metoda, metodyka, a może coś innego?
  • Początki zwinnego podejścia (ang. Agile).
  • Fundamenty zwinnego podejścia. 
  • Realizować projekty zwinnie czy klasycznie?
  • Kluczowe koncepcje w metodzie KANBAN. 
  • Czym są serwisy w metodzie KANBAN? 
  • Jakie są korzyści z zastosowania metody KANBAN?
  • W jakich obszarach warto zastosować metodę KANBAN?
  • Jak zwizualizować przepływy pracy na różnych poziomach organizacji?
  • Czym jest i jak stosować ograniczanie ilośći pracy w toku?
  • Jak aktywnie zarządzać przepływem pracy oraz usuwać blokady?
  • Czym jest Osobisty KANABAN i jak stworzyć swój?
  • Pułapki metody KANBAN.
  • Wskazówki wdrożeniowe. 
  • Kluczowe koncepcje w metodzie SCRUM. 
  • Jakie są korzyści z zastosowania metody SCRUM?
  • W jakich obszarach warto zastosować metodę SCRUM?
  • Budowa zespołu SCRUM-owego - role i odpowiedzialnośći. 
  • Zarządzanie wymaganiami a zadaniami w metodzie SCRUM. 
  • Definiowanie wymagań - czym są persony i cechy produktu? 
  • Wydarzenia w metodzie SCRUM.
  • Retrospekcja - co zrobić, by ta praktyka spełniała swoją rolę?
  • Czym jest definicja gotowości?
  • Czym jest definicja ukończenia?
  • Pułapki metody SCRUM. 
  • Korzystanie z obu metod jednocześnie - czy i kiedy to ma sens?
  • Różnice pomiędzy metodą SCRUM a metodą KANBAN.
  • Wskazówki wdrożeniowe. 
     

MODUŁ 5
Zarządzanie ryzykiem w projektach (8 godz.)

Zagadnienia

  •  Definicja ryzyka. Co jest, a co nie jest ryzykiem projektu. Założenia projektowe a ryzyka.
  •  Ryzyka pozytywne i negatywne.
  •  Proces analizy ryzyka. Kiedy należy wykonać analizę ryzyka i dlaczego.
  •  Rodzaje ryzyk: operacyjne/biznesowe, czyli przed czym powinniśmy zabezpieczyć projekt.
  •  Ryzyka systemowe i projektowe. Jak je odróżnić. Konsekwencje pomyłki.
  •  Macierz ryzyk – metoda na wybranie najbardziej istotnych zagrożeń dla projektu.
  •  Miary ryzyka: wpływ i prawdopodobieństwo.
  •  Metoda ilościowa i jakościowa pomiaru ryzyk – kiedy którą wybrać.
  •  Strategie zarządzania ryzykiem – kiedy którą zastosować.
  •  Rejestr ryzyk, czyli przekształcenie analizy w ciągły proces zarządzania ryzykiem w projekcie.

Uczestnicy przeprowadzą analizę ryzyka przykładowego projektu i zmodyfikują wcześniej przygotowany harmonogram o wyniki swojej pracy.

Po ukończeniu warsztatu uczestnicy będą potrafili:

  •  przeanalizować projekt pod kątem możliwych do wystąpienia ryzyk,
  •  wybrać ryzyka najbardziej istotne z punktu widzenia realizowanego celu projektu,
  •  wybrać właściwą strategię dla ryzyka,
  •  zaktualizować projekt o działania zabezpieczające i minimalizujące wpływ ryzyk na efekt projektu,
  •  przygotowywać i aktualizować rejestr ryzyk.


MODUŁ 6
Budowanie i zarządzanie zespołem projektowym (8 godz.)

Zagadnienia

  • Struktura zespołu projektowego
  1. zarządzanie jako skuteczna forma realizacji zadań powierzonych zespołowi projektowemu
  2. zakresy kompetencji osób pełniących określone funkcje w zespole, przygotowanie merytoryczne, preferowane umiejętności, wzorce charakterologiczne
  3. różnice między kierowaniem a przywództwem, cechy dobrych kierowników zespołów, kluczowe aktywności kierowników zespołów
  4. relacje przełożony-podwładny, sposoby komunikowania, motywowanie, klaryfikacja celów, współpraca i monitoring działania
  5. rola członków zespołu w realizacji wspólnego celu, świadomość znaczenia powierzonych zadań dla powodzenia całego przedsięwzięcia, budowanie umiejętności całościowego spojrzenia na projekt
  • Budowanie i rozwój zespołu projektowego.

Po ukończeniu warsztatu uczestnicy będą potrafili:

  • oceniać wartość kapitału ludzkiego w kontekście skuteczności realizacji projektu
  • podnosić efektywność działań indywidualnych i zespołowych
  • wykorzystywać założenia zarządzania przez cele z wykorzystaniem potencjału indywidualnego i zespołowego
  • wykorzystywać wiedzę na temat faz budowania i rozwoju zespołów projektowych
  • rozumieć zależności zachodzących podczas procesu grupowego w zespole
  • wzmacniać efekt synergii jako podstawową wartość pracy zespołowej
  • korzystać ze schematów postępowania i zasad komunikowania w sytuacji kryzysowej
  • wybierać optymalny styl zarządzania zespołem projektowym w zależności od przyjętej metodyki zarządzania projektem
  • wykorzystywać różnorodne techniki motywowania członków zespołów projektowych.


MODUŁ 7
Metoda łańcucha krytycznego (CCPM)  w nadzorowaniu realizacji projektów (8 godz.)

W trakcie szkolenia zostaną zaprezentowane narzędzia informatyczne wspierające zarządzanie projektami metodą łańcucha krytycznego.

Zagadnienia

  • Ewolucja metod zarządzania projektami: Wykres Gantta, PERT, ścieżka krytyczna, łańcuch krytyczny. Podobieństwa i różnice.
  • ToC a CCPM. 5 kroków POOGI w zarządzaniu projektami.
  • Psychologiczne przyczyny opóźnień projektów: syndrom studenta, syndrom Parkinsona, kotwiczenie.
  • Techniczne przyczyny opóźnień projektów: duża wielozadaniowość, punkty integracji, współdzielenie zasobów.
  • Planowanie zadań ASAP i ALAP. Zalety i wady - którą metodę kiedy zastosować.
  • Wykorzystanie statystyki do skrócenia planowanego czasu trwania zadania. Czas brutto a czas netto. Bufor zadania a bufor projektu.
  • Przygotowanie harmonogramu do zarządzania metodą łańcucha krytycznego.
  • Bufor projektu. Metody wyliczenia długości buforów. Sposób wstawiania buforów do harmonogramu. Bufory zasilające.
  • Bufor zasobów. Wyznaczenie zasobu ograniczającego. Przygotowanie harmonogramu zasobu.
  • Harmonogram zewnętrzny podwykonawcy a łańcuch krytyczny. 

Po ukończeniu warsztatu uczestnicy będą potrafili:

  • zdecydować, który projekt powinien być zarządzany metodą łańcucha krytycznego (CCPM),
  • przygotować, a następnie nadzorować projekt metodą CCPM,
  • dostosować harmonogram projektu do specyfiki tej metody nadzoru,
  • zarządzać niepewnością w projekcie,
  • zarządzać głównymi przyczynami opóźnień projektów,
  • skutecznie prowadzić spotkania statusowe,
  • zadawać właściwe pytania na etapie nadzoru projektu,
  • wybrać właściwe narzędzie do zarządzania projektami metodą łańcucha krytycznego.


MODUŁ 8
Zarządzanie portfelem projektów (8 godz.)

Zagadnienia

  • Rodzaje portfeli projektów.
  • Różnice pomiędzy zarządzaniem projektem a zarządzaniem portfelem projektów - czy istnieją projekty całkowicie niezależne?
  • Wybór parametru służącego do priorytetyzacji projektów.
  • Efekt synergii wynikający z zarządzania portfelem projektów.
  • Planowanie realizacji portfela projektów.
  • Dostosowanie harmonogramu projektu do warunków środowiska wieloprojektowego.
  • Wprowadzanie modyfikacji projektu bez zaburzania planu prac w pozostałych projektach.
  • Nadzór nad realizacją projektów w środowisku wieloprojektowym.
  • Narzędzia do zarządzania portfelem projektów.
  • Biuro Projektów – na czym polega praca i czy zawsze jest potrzebne?
  • Tworzenie efektywnego Biura Projektów.

Po ukończeniu warsztatu uczestnicy będą potrafili:

  • zarządzać złożonym portfelem projektów,
  • stworzyć portfel projektów,
  • wyznaczyć i nadzorować międzyprojektową ścieżkę krytyczną,
  • zarządzać niepewnością w środowisku wieloprojektowym,
  • skutecznie koordynować prace wielu projektów,
  • zbudować Biuro Projektów.

W trakcie zajęć uczestnicy poznają kilka programów informatycznych wspierających zarządzanie portfelem projektów.

 

Zainteresowały Cię nasze studia?

Zrób kolejny krok

Informator MBA Opole 2024