Co to jest audyt?
Audyt to niezależna ocena danej organizacji, systemu, procesu, projektu lub produktu. Przedmiot audytu jest badany pod względem zgodności z określonymi standardami, wzorcami, listami kontrolnymi, przepisami prawa, normami lub przepisami wewnętrznymi organizacji (polityki, procedury)1. To kontrola przedsiębiorstwa pod względem finansowym i organizacyjnym, wycena jego majątku oraz analiza perspektyw jego rozwoju, przeprowadzana przez ekspertów2.
Audyt wewnętrzny - według definicji podanej przez The Institute of Internal Auditors (IIA) - jest niezależną działalnością doradczą i weryfikującą, której celem jest usprawnienie operacyjne organizacji i wniesienie do niej wartości dodanej. Audyt wewnętrzny pomaga organizacji w osiąganiu jej celów poprzez systematyczne i metodyczne podejście do oceny i doskonalenia skuteczności procesów zarządzania ryzykiem, kontroli i zarządzania organizacją. Główne elementy i cele audytu wewnętrznego zawarte w definicji:
- pomoc organizacji w osiąganiu jej celów,
- ocena i doskonalenie skuteczności procesów zarządzania ryzykiem, kontroli oraz zarządzania organizacją,
- niezależna działalność doradcza i weryfikująca, której celem jest usprawnienie operacyjne organizacji oraz wniesienie do niej wartości dodanej,
- niezależność i obiektywizm,
- systematyczne i metodyczne podejście3.
Audyt wewnętrzny jest działalnością niezależną i obiektywną, której celem jest przysporzenie wartości i usprawnienie działalności operacyjnej organizacji. Polega na systematycznej i dokonywanej w uporządkowany sposób ocenie procesów: zarządzania ryzykiem, kontroli i ładu organizacyjnego, i przyczynia się do poprawy ich działania. Pomaga organizacji osiągnąć cele dostarczając zapewnienia o skuteczności tych procesów, jak również poprzez doradztwo4.
Czy to audyt czy kontrola?
W części instytucjonalnej kontroli można zauważyć powiązanie z audytem wewnętrznym. Kontrola instytucjonalna wykonywana jest przed zespół ludzi, którzy są wyspecjalizowani w tym celu. Inną formą kontroli jest kontrola funkcjonalna, której realizację powierza się wszystkim pracownikom danej jednostki organizacyjnej i związana jest z wywiązaniem się z ich obowiązków. Głównym celem audytu jest ocena całego systemu kontroli w jednostce. Aby rozróżnić audyt i kontrolę, warto zastanowić się, nad ich cechami.
Audyt wewnętrzny:
- skupiony jest na zdefiniowaniu przyczyny powstania niekorzystnego zjawiska
- może działać prewencyjnie poprzez wskazanie występowania przypuszczalnego ryzyka
- autonomiczny
- ukierunkowany na poprawienie skuteczności działań w przedsiębiorstwie
- jego działania oparte są na podstawie przyjętych standardów zawodowych, a w sektorze publicznym na podstawie przepisów prawa.
Kontrola:
- jej celem jest reakcja na symptomy występowania niepożądanego zjawiska
- działa po fakcie
- ma zakres upoważnienia- osoba dająca zlecenie wyznacza zakres działania
- ukierunkowana na znalezienie winnego występowania nieprawidłowości
- jej działania oparte są na podstawie wewnętrznie przyjętych uregulowań5.
Audyt jest badaniem. Audytor prowadzi proces badania, w którym chce zebrać informacje. Kontrola jest sprawdzeniem, zestawieniem stanu faktycznego ze stanem wymaganym. Audyt jest poszukiwaniem zgodności6. Kontrola jest ukierunkowana na poszukiwanie nieprawidłowości. Celem kontroli jest ustalenie, czy i w jakiej wielkości nastąpiły odchylenia od stanu pożądanego.
Audyt | Kontrola |
Auditio (łac.) Słuchanie, dowiadywanie się | Controle (franc.) Sprawdzenie, nadzór |
Badanie (proces badania, dowiadywania się) | Sprawdzenie (czynności sprawdzające) |
Poszukiwanie zgodności | Ustalenie czy nastąpiły odchylenia od stanu pożądanego |
Potwierdzenie zgodności | Stwierdzenie nieprawidłowości |
Niezależny | Ograniczona zakresem upoważnienia |
Przeprowadzany w oparciu o ogólny standard wymagań | Przeprowadzany w oparciu o ogólny standard wymagań |
Przeprowadzany w oparciu o ogólny standard wymagań | Przeprowadzany w oparciu o ogólny standard wymagań |
Przeprowadzany w oparciu o ogólny standard wymagań | Przeprowadzana w oparciu o różne uregulowania |
Nastawiony na doskonalenie | Nastawiona na nieprawidłowości |
Ukierunkowany na usprawnienie działalności | Ukierunkowana na wykrycie nieprawidłowości i ich sprawców |
Kładzie nacisk na przyczyny zjawisk | Kładzie nacisk na objawy zjawisk |
Podejmowany z wyboru | Zwykle narzucana |
Za: Mariusz J. Ligarski, Istota audytu i jego rola w systemie zarządzania jakością w: http://www.ptzp.org.pl/files/konferencje/kzz/artyk_pdf_2018/T2/2018_t2_261.pdf, s. 264.
1. https://pl.wikipedia.org/wiki/Audyt
2. https://sjp.pwn.pl/slowniki/audyt.html
3. https://mfiles.pl/pl/index.php/Audyt_wewn%C4%99trzny
4. https://www.iia.org.pl/o-nas/definicja-aw
5. https://mfiles.pl/pl/index.php/Audyt_wewn%C4%99trzny
6. M.J. Ligarski, Istota audytu i jego rola w systemie zarządzania jakością, ss. 263-264
--
Małgorzata Kochańska - wykładowca WSB w Gdańsku, Doradca Prezesa w SEKA SA.